שעות ספורות בלבד עברו מאז הציוץ של טראמפ על קיום משא ומתן בין ארה"ב לאיראן, ובלימת התקיפות על מתקני האנרגיה, והעולם בסערה: מיד עם הפרסום, מחירי הנפט צנחו דרמטית, האיראנים הוציאו הכחשה מיידית, אך הנשיא משיך להתעקש.

הערב (שני) התייצב טראמפ שוב על הפודיום, התייחס לפרסומים ולהכחשות, והמשיך להתעקש: מו"מ מתקיים בין ארה"ב לאיראן – ובטהרן עומדים להיכנע. "הוריתי לעצור בינתיים את התקיפות על מתקני האנרגיה, היו לנו כמה דיונים טובים, אבל אנחנו מנהלים דיונים עם איראן לאורך הרבה זמן – הם רוצים להגיע להסכם, הפעם הם רציניים".

"הם רוצים הסכם ואני מקווה שנשיג אותו, נוודא שאיראן לעולם לא תחזיק בנשק גרעיני", אמר טראמפ, "לאיראן יש הזדמנות אחרונה להפסיק להוות איום על ארה"ב והעולם. יש סיכוי טוב מאוד שנסיים בעסקה, ניתן לזה חמישה ימים".
הלעג האיראני
כאמור, בטהרן מוציאים הכחשה אחרי הכחשה מרגע פרסום הציוץ. כך למשל, מקור צבאי איראני אמר מוקדם יותר היום לסוכנות הידיעות האיראנית תסנים כי טראמפ צריך "להרים קצת את ראשו מהטלפון והרשתות החברתיות, ומעתה להסתכל רק לשמיים, לבורסה ולמחירי הנפט". זאת לאחר הודעת טראמפ על המו"מ עם איראן ודחיית האולטימטום ששיגר בנוגע למצר הורמוז.

טראמפ: "יש הסכמות עם איראן – לא יהיה לה גרעין"
המקור האיראני המשיך ואיים: "איראן תכננה הפתעות חדשות לימי הקרב הקרובים, שביצוען יכול להביא לתוצאות גדולות מאוד. טראמפ רואה את כל האפשרויות הצבאיות שלו במלחמה שנכשלה, ומחפש דרך לצאת מהמבוי הסתום. לכן, הוא העביר את המלחמה מהספינות הנמלטות שלו אל הרשתות החברתיות".

בהמשך, האיראנים טענו כי ארצות הברית העבירה, באמצעות מתווכים, הצעה לפתוח במשא ומתן עם שלטון האייתוללות, וזאת למרות שטראמפ טען כי כזה כבר מתקיים. לפי הדיווחים, על הפרק עומד מפגש בין סגן נשיא ארה"ב ג'יי די ואנס לבין יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קליבאף. עוד נמסר כי באיראן מתנגדים לכך שסטיב וויטקוף ישמש מתווך במהלך, בשל "חוסר אמון בו".

האיראנים טוענים: ארצות הברית העבירה הצעה לפתיחה במו"מ
גם יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קליבאף, שעל פי הדיווחים מנהל בעצמו את ההתקשרות מול ארה"ב, התייחס לדיווחים: "הפייק ניוז נועד להשפיע על שוקי הכספים והנפט ולהיחלץ מהבוץ שבו ארצות הברית וישראל תקועות. העם שלנו דורש ענישה מלאה ומכאיבה של התוקפים. כל הגורמים האחראים עומדים בנחישות מאחורי המנהיג והעם עד להשגת היעד הזה. לא התקיים שום משא ומתן עם ארצות הברית".
התייחסויות קודמות
לאורך היום טראמפ התעקש שוב ושוב על כך שמתנהל מו"מ מול האיראנים, וזאת למרות ההכחשות הגורפות. כזכור, הכל התחיל כשהנשיא פרסם הבוקר פוסט ברשת החברתית TRUTH בו נכתב: "אני שמח לדווח כי ארצות הברית של אמריקה ואיראן ניהלו במהלך היומיים האחרונים שיחות טובות ופרודוקטיביות בנוגע לפתרון מלא ומוחלט של פעולות האיבה במזרח התיכון. בהתבסס על הטון של שיחות מעמיקות, מפורטות ובונות אלה, הוריתי למשרד המלחמה לדחות כל תקיפה צבאית נגד תחנות הכוח ותשתיות האנרגיה של איראן לתקופה של חמישה ימים, בכפוף להצלחת הפגישות והדיונים המתמשכים".

טראמפ חזר מספר פעמים על הדברים: לרשת CNBC, אמר כי "הדיונים עם הרשויות האיראניות היו אינטנסיביים מאוד, עדיין מקווה שניתן יהיה להשיג משהו משמעותי מאוד, ניתן לתאר את מה שמתפתח באיראן כשינוי משטר", ולרשת פוקס ניוז אמר: איראן מאוד רוצה לסגור עסקה, ייתכן בחמשת הימים הקרובים.
בהצהרה לתקשורת שנשא בצהריים, טען טראמפ כי "הגענו להסכמות כמעט בכל הנקודות. אם האיראנים יבצעו את הדברים זה יסיים את הסכסוך. השיחות התקיימו אתמול והמשיכו לשעות הערב. אנחנו נדבר עם האיראנים בטלפון היום וניפגש בקרוב".

"אנחנו מדברים עם אנשים שמנהלים את איראן – לא מוג'תבא חמינאי", אמר טראמפ, "אנחנו רוצים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, רוצים את החומר הגרעיני המועשר – ואני חושב שאנחנו נקבל אותו. אם זה יקרה זו התחלה טובה עבור איראן לבנות את עצמה מחדש".
טראמפ הוסיף וטען כי הסכם כזה "זה גם יהיה טוב לישראל ולשאר המדינות במזרח התיכון. אם נגיע להסכם עם איראן – ישראל תהיה מרוצה. שוחחתי עם ישראל לא מזמן". ההצהרה של טראמפ – עשויה להוות אישור לדיווח מוקדם של רויטרס לפיו ישראל עודכנה בפרטים – וככל הנראה תצטרף להחלטה האמריקאית שלא לתקוף מתקני אנרגיה בשטח איראן.

"מחר בבוקר שעון איראן תכננו לפוצץ את תחנת הכוח המרכזית באיראן שעלות השיקום שלה היא 10 מיליארד דולר. הם התקשרו אלינו, הם רוצים לעשות עסקה ואנחנו מוכנים לעשות עסקה", אמר טראמפ, והצהיר – "הם הסכימו שלא יהיה להם נשק גרעיני. אם תהיה לנו עסקה עם איראן אנחנו נרד למתקני הגרעין וניקח את האורניום בעצמנו".
