accessibility-icon
share-icon
 צילום: הבית הלבן
צילום: הבית הלבן

ארה"ב הסירה את הסנקציות על הנפט האיראני למשך 60 ימי המו"מ

סיון יחזקאל

סיון יחזקאל

לפני כשעה

54

8

like

109

dislike

שר האוצר האמריקני הודיע על הקלה זמנית בסנקציות הנפט נגד איראן למשך 60 יום, במסגרת השיחות בשווייץ • המהלך יאפשר למשטר בטהרן לייצר ולמכור נפט • מכירת הנפט החופשית מאפשרת לאיראן להרוויח עד כ-60 מיליארד דולר בשנה • העיצומים שהוסרו - נקבעו בתקופת ממשל אובמה


שר האוצר האמריקני הודיע היום (שני) כי "בהתאם לשיחות הפוריות המתמשכות בשווייץ", כל ההגבלות והסנקציות מעל איראן בכל הקשור למכירת נפט הוסרו למשך 60 ימי המשא ומתן. בהתאם, ההחלטה, מעתה יותר למשטר הטרור האיראני לייתר, לספק ולמכור את הנפט. בכך בעצם, מסיר משטר טראמפ את הסנקציות שהוטלו על איראן שהגבילו, גם אם בהצלחה מועטה, את קצב ההתעצמות שלהם.

לדברי שר האוצר האמריקני: "תחת הנשיא דונלד טראמפ וסגנו, אנו ממשיכים לפעול להפיכת העולם לבטוח ומשגשג יותר", כשהוא מתעלם מהסכנות הטמונות במתן אפשרות לאיראן לייצב את הכלכלה המרוסקת שלהם במהירות – ובכך לאפשר להם להתעצם מחדש. כאמור, מדובר בעיצומים שנקבעו עוד בתקופת אובמה ואף חודשו בכהונת טראמפ הקודמת.

המשא ומתן מתקדם?

יממה עברה מאז החל המשא ומתן בין האמריקאים לאיראנים, מיד אחרי טקס החתימה על מזכר ההבנות שנערך בשבוע שעבר. לאחר שעות מותחות, הבוקר פורסם כי סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס עדיין שוהה באתר הנופש בורגנשטוק שבשווייץ. מנגד, כלי תקשורת באיראן דיווחו כי יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י כבר עזבו את המקום.

maximize-image
images-count2+
צילום: שאטרסטוק

למרות עזיבת הבכירים, השיחות אינן מסתיימות. בימים הקרובים צפויים הצדדים להמשיך בדיונים מקצועיים שמטרתם לגבש מנגנונים מעשיים ליישום ההבנות שהושגו עד כה. גורם אמריקני המעורה בפרטי המגעים אמר כי במהלך השיחות אמש הושגה התקדמות במספר נושאים מרכזיים, בהם המצב בלבנון והמתיחות סביב מצר הורמוז.

המשלחת מאיראן עזבה את שווייץ, בטהרן חוגגים את תוצאות המו"מ

המשלחת מאיראן עזבה את שווייץ, בטהרן חוגגים את תוצאות המו"מ

37
11:26|אדם מיכלשווילי

אחת ההבנות המרכזיות שעליהן הוכרז היא הקמת "קו תקשורת לניהול תקריות" במצר הורמוז. קטאר ופקיסטן, המשמשות כמתווכות בין הצדדים, מסרו כי המנגנון נועד למנוע חיכוכים ואי-הבנות באזור, ולהבטיח את חופש השיט במעבר הימי האסטרטגי בתקופת תוקפו של מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים.

maximize-image
images-count2+
שיחות המשא ומתן בשוויץ בין איראן לארה"ב | צילום מסך

הנושא הפך לאחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בשבועות האחרונים, לאחר שבאיראן איימו שוב ושוב על סגירת המצר. גורמים אמריקניים דחו את הטענות והבהירו כי לטהרן אין יכולת מעשית למנוע תנועה ימית במעבר. עם זאת, באיראן המשיכו לשדר מסרים תקיפים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי והמדיניות החוץ בפרלמנט האיראני, איברהים עזיזי, הצהיר כי "מצר הורמוז אינו הקזינו של אף אחד" והבהיר כי ההחלטות בנושא יתקבלו בטהרן.

במקביל, הכריזו המתווכות על הקמת "תא למניעת חיכוך" בלבנון, שאמור לעסוק בשמירת הפסקת האש ובמניעת הידרדרות מחודשת בגזרה. בהודעה שפורסמה לא נמסרו פרטים רבים על אופן פעולתו של המנגנון, וגם זהות הגורמים שייקחו בו חלק לא הובהרה.

עבאס עראקצ'י שר החוץ של איראן |
maximize-image
images-count2+
עבאס עראקצ'י שר החוץ של איראן | צילום: רויטרס

באיראן מיהרו להציג את ההתפתחויות כהישג מדיני. שר החוץ עראקצ'י כינה את מנגנון התיאום בלבנון "המבחן האמיתי הראשון" של ההבנות שהושגו. לדבריו, כבר נרשמו גם תוצאות כלכליות ראשונות, כאשר חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו שוחררו.

השיחות הטכניות צפויות להימשך לאורך השבוע, כאשר המטרה היא לגבש את הפרטים המעשיים של מזכר ההבנות ולהקים צוותי עבודה משותפים. לפי הדיווחים בטהרן, בראש המשלחת המקצועית של איראן יעמוד סגן שר החוץ כאזם גריבאדי, לצד מומחים בתחומי הכלכלה, המשפט והמדיניות.

עקבו אחרינו גם ב-Google News