שר האוצר האמריקני הודיע היום (שני) כי "בהתאם לשיחות הפוריות המתמשכות בשווייץ", כל ההגבלות והסנקציות מעל איראן בכל הקשור למכירת נפט הוסרו למשך 60 ימי המשא ומתן. בהתאם, ההחלטה, מעתה יותר למשטר הטרור האיראני לייתר, לספק ולמכור את הנפט. בכך בעצם, מסיר משטר טראמפ את הסנקציות שהוטלו על איראן שהגבילו, גם אם בהצלחה מועטה, את קצב ההתעצמות שלהם.
Under President @realDonaldTrump and @VP, we continue to make the world safer and more prosperous.
In line with the ongoing productive talks in Switzerland, Iran has committed to free and open transit in the Strait of Hormuz and to permit International Atomic Energy Agency…
— Treasury Secretary Scott Bessent (@SecScottBessent) June 22, 2026
לדברי שר האוצר האמריקני: "תחת הנשיא דונלד טראמפ וסגנו, אנו ממשיכים לפעול להפיכת העולם לבטוח ומשגשג יותר", כשהוא מתעלם מהסכנות הטמונות במתן אפשרות לאיראן לייצב את הכלכלה המרוסקת שלהם במהירות – ובכך לאפשר להם להתעצם מחדש. כאמור, מדובר בעיצומים שנקבעו עוד בתקופת אובמה ואף חודשו בכהונת טראמפ הקודמת.
המשא ומתן מתקדם?
יממה עברה מאז החל המשא ומתן בין האמריקאים לאיראנים, מיד אחרי טקס החתימה על מזכר ההבנות שנערך בשבוע שעבר. לאחר שעות מותחות, הבוקר פורסם כי סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס עדיין שוהה באתר הנופש בורגנשטוק שבשווייץ. מנגד, כלי תקשורת באיראן דיווחו כי יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י כבר עזבו את המקום.

למרות עזיבת הבכירים, השיחות אינן מסתיימות. בימים הקרובים צפויים הצדדים להמשיך בדיונים מקצועיים שמטרתם לגבש מנגנונים מעשיים ליישום ההבנות שהושגו עד כה. גורם אמריקני המעורה בפרטי המגעים אמר כי במהלך השיחות אמש הושגה התקדמות במספר נושאים מרכזיים, בהם המצב בלבנון והמתיחות סביב מצר הורמוז.

המשלחת מאיראן עזבה את שווייץ, בטהרן חוגגים את תוצאות המו"מ
אחת ההבנות המרכזיות שעליהן הוכרז היא הקמת "קו תקשורת לניהול תקריות" במצר הורמוז. קטאר ופקיסטן, המשמשות כמתווכות בין הצדדים, מסרו כי המנגנון נועד למנוע חיכוכים ואי-הבנות באזור, ולהבטיח את חופש השיט במעבר הימי האסטרטגי בתקופת תוקפו של מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים.

הנושא הפך לאחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בשבועות האחרונים, לאחר שבאיראן איימו שוב ושוב על סגירת המצר. גורמים אמריקניים דחו את הטענות והבהירו כי לטהרן אין יכולת מעשית למנוע תנועה ימית במעבר. עם זאת, באיראן המשיכו לשדר מסרים תקיפים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי והמדיניות החוץ בפרלמנט האיראני, איברהים עזיזי, הצהיר כי "מצר הורמוז אינו הקזינו של אף אחד" והבהיר כי ההחלטות בנושא יתקבלו בטהרן.
במקביל, הכריזו המתווכות על הקמת "תא למניעת חיכוך" בלבנון, שאמור לעסוק בשמירת הפסקת האש ובמניעת הידרדרות מחודשת בגזרה. בהודעה שפורסמה לא נמסרו פרטים רבים על אופן פעולתו של המנגנון, וגם זהות הגורמים שייקחו בו חלק לא הובהרה.

באיראן מיהרו להציג את ההתפתחויות כהישג מדיני. שר החוץ עראקצ'י כינה את מנגנון התיאום בלבנון "המבחן האמיתי הראשון" של ההבנות שהושגו. לדבריו, כבר נרשמו גם תוצאות כלכליות ראשונות, כאשר חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו שוחררו.
השיחות הטכניות צפויות להימשך לאורך השבוע, כאשר המטרה היא לגבש את הפרטים המעשיים של מזכר ההבנות ולהקים צוותי עבודה משותפים. לפי הדיווחים בטהרן, בראש המשלחת המקצועית של איראן יעמוד סגן שר החוץ כאזם גריבאדי, לצד מומחים בתחומי הכלכלה, המשפט והמדיניות.
