נשיא ארה"ב התייחס היום (שני) להתפתחויות במשא ומתן, שלטענתו מתנהל מול האיראנים, כשלדבריו: "הגענו להסכמות כמעט בכל הנקודות. אם האיראנים יבצעו את הדברים זה יסיים את הסכסוך. השיחות התקיימו אתמול והמשיכו לשעות הערב. אנחנו נדבר עם האיראנים בטלפון היום וניפגש בקרוב".

"אנחנו מדברים עם אנשים שמנהלים את איראן – לא מוג'תבא חמינאי", אמר טראמפ, "אנחנו רוצים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, רוצים את החומר הגרעיני המועשר – ואני חושב שאנחנו נקבל אותו. אם זה יקרה זו התחלה טובה עבור איראן לבנות את עצמה מחדש".
טראמפ הוסיף וטען כי הסכם כזה "זה גם יהיה טוב לישראל ולשאר המדינות במזרח התיכון. אם נגיע להסכם עם איראן – ישראל תהיה מרוצה. שוחחתי עם ישראל לא מזמן". ההצהרה של טראמפ – עשויה להוות אישור לדיווח מוקדם של רויטרס לפיו ישראל עודכנה בפרטים – וככל הנראה תצטרף להחלטה האמריקאית שלא לתקוף מתקני אנרגיה בשטח איראן.

"מחר בבוקר שעון איראן תכננו לפוצץ את תחנת הכוח המרכזית באיראן שעלות השיקום שלה היא 10 מיליארד דולר. הם התקשרו אלינו, הם רוצים לעשות עסקה ואנחנו מוכנים לעשות עסקה", אמר טראמפ, והצהיר – "הם הסכימו שלא יהיה להם נשק גרעיני. אם תהיה לנו עסקה עם איראן אנחנו נרד למתקני הגרעין וניקח את האורניום בעצמנו".
ההצהרה של טראמפ – וההכחשה האיראנית
מוקדם יותר היום נשיא ארה"ב פרסם הבוקר פוסט ברשת החברתית TRUTH בו נכתב: "אני שמח לדווח כי ארצות הברית של אמריקה ואיראן ניהלו במהלך היומיים האחרונים שיחות טובות ופרודוקטיביות בנוגע לפתרון מלא ומוחלט של פעולות האיבה במזרח התיכון. בהתבסס על הטון של שיחות מעמיקות, מפורטות ובונות אלה, הוריתי למשרד המלחמה לדחות כל תקיפה צבאית נגד תחנות הכוח ותשתיות האנרגיה של איראן לתקופה של חמישה ימים, בכפוף להצלחת הפגישות והדיונים המתמשכים".

משרד החוץ האיראני מיהר להכחיש את הדברים, והודיע: "אין שיחות בין טהרן לוושינגטון. הצהרות נשיא ארה"ב הן במסגרת מאמצים להורדת מחירי האנרגיה ולקניית זמן לביצוע התוכניות הצבאיות שלו. כן, יש יוזמות מצד מדינות האזור להפחתת המתיחות והתשובה שלנו לכולן ברורה – אנחנו לא הצד שהתחיל את המלחמה הזו וכל הבקשות האלו צריכות להיות מופנות לוושינגטון".

דיווח: ישראל תצטרף לארה"ב – ולא תתקוף מתקני אנרגיה באיראן
על אף ההכחשות הגורפות מצד איראן, טראמפ חזר מספר פעמים על הדברים: לרשת CNBC, אמר כי "הדיונים עם הרשויות האיראניות היו אינטנסיביים מאוד, עדיין מקווה שניתן יהיה להשיג משהו משמעותי מאוד, ניתן לתאר את מה שמתפתח באיראן כשינוי משטר", ולרשת פוקס ניוז אמר: איראן מאוד רוצה לסגור עסקה, ייתכן בחמשת הימים הקרובים.

כאמור, על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, גורם מעורה בפרטים טוען כי ישראל עודכנה בשיחות עם טהרן, וצפויה ללכת בעקבות וושינגטון ולהשעות כל תקיפה נגד תחנות כוח ותשתיות אנרגיה איראניות. משרד ראש הממשלה לא הגיב לבקשת התגובה של רויטרס בנוגע לאפשרות קיום המו"מ או להחלטת וושינגטון לדחות את תקיפת מתקני האנרגיה האיראנים.
