המתיחות סביב תוכנית הגרעין של איראן ממשיכה להסעיר את הזירה הבינלאומית. ימים ספורים אחרי פסגת אלסקה, שבה נפגשו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא איראן מסעוד פזשכיאן עודכן בתוצאות השיחות – בעוד בז'נבה מתכוננים לסבב מכריע של דיונים בין טהרן למדינות אירופה.
על פי הקרמלין, פוטין שוחח עם פזשכיאן ועדכן אותו על הנושאים המרכזיים שעלו בפסגה שנערכה ב-15 באוגוסט באלסקה. לדבריו, השיחות התמקדו בעיקר במאמצים להביא לפתרון הסכסוך באוקראינה. טראמפ ציין כי הושגה התקדמות במשא ומתן, אך לא כל הסוגיות נפתרו.

השיחות בז'נבה – רגעי הכרעה
במקביל, באירופה מתכוננים ל-4 בספטמבר, אז ייפתחו בז'נבה שיחות בין איראן לנציגי צרפת, בריטניה וגרמניה. על פי סוכנות הידיעות "תסנים", בראש המשלחת האיראנית יעמוד סגן שר החוץ לעניינים מדיניים מג'יד רואנצ'י.
דיפלומט צרפתי הזהיר כי מדובר ב"הזדמנות האחרונה" של איראן לפני החזרת כלל הסנקציות באמצעות מנגנון ה"סנאפבק", שנועד להשיב את החלטות מועצת הביטחון שבוטלו לפני עשור, כך לפי דיווח ב"איראן אינטרנשיונל". כידוע, החזרת הסנקציות אינה דורשת הסכמה מלאה של מועצת הביטחון – ולפיכך רוסיה וסין לא יוכלו להטיל וטו.

הצעד המפתיע שאיראן שוקלת לעשות כדי להימנע מסנקציות אירופיות
באיראן מאיימים: ייתכן שנפרוש מהאמנה לאי הפצת נשק גרעיני
בכירי המשטר בטהרן מאיימים בתגובה חריפה. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי לאריג'אני, הצהיר כי איראן שוקלת פרישה מהאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT). לדבריו, "האפשרות הזו תמיד קיימת – והאמנה לא הועילה לנו".

"אין הסכם בלי פיצוי": איראן מציבה תנאים לחידוש שיחות הגרעין
הסערה הפוליטית שעורר טראמפ
במקביל, הנשיא טראמפ יצר סערה כששיתף מחדש ברשת החברתית שלו דברים שאמר ב-2022 עלי מוטהרי, סגן יו"ר הפרלמנט האיראני לשעבר, כי מראשית הדרך התוכנית הגרעינית נועדה לייצור פצצה. אמירה זו, שהוכחשה שוב ושוב על ידי המשטר האיראני, הציתה מחדש את הוויכוח הבינלאומי על מטרותיה האמיתיות של טהרן.
בתוך כל ההתפתחויות האחרונות, במערב מזכירים כי איראן כבר מחזיקה מספיק אורניום מועשר לרמה של 60% – כמות שיכולה להספיק לייצור עשר פצצות גרעיניות.
