accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

"אין הסכם בלי פיצוי": איראן מציבה תנאים לחידוש שיחות הגרעין

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

ו אב ה'תשפה (31.07.25)

28

3

like

16

dislike

שר החוץ האיראני התראיין ל"פייננשל טיימס" והציב דרישה לפיצוי כספי ואי-תקיפה נוספת כתנאי לחידוש שיחות הגרעין עם ארה"ב • עראקצ'י הזהיר: אם אירופה תפעיל את מנגנון הסנקציות - טהראן תנתק מגע


שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, הציב שורת תנאים נוקשים לחידוש שיחות הגרעין עם ארצות הברית, ובראשם דרישה לפיצוי על הנזקים שנגרמו למדינתו במהלך מבצע "עם כלביא" – שבו לקחה גם ארה"ב חלק פעיל. בראיון שפורסם אמש (רביעי) ב-Financial Times, הדגיש עראקצ'י כי איראן לא תשוב למו"מ במתכונתו הקודמת כל עוד לא תקבל "פיצוי אמיתי ואמון מחודש בין הצדדים".

לדבריו, במהלך 12 ימי הלחימה, התנהל קשר שוטף בינו לבין השליח האמריקני סטיב וויטקוף, אך בטהראן שורר כעת חוסר אמון עמוק. "הם צריכים להסביר מדוע תקפו אותנו באמצע השיחות ולוודא שזה לא יקרה שוב", אמר עראקצ'י. "הם חייבים לפצות אותנו על הנזק שנגרם".

maximize-image
תקיפות באיראן במהלך מבצע "עם כלביא" | צילום: רשתות ערביות

במסגרת הראיון, אישר עראקצ'י לראשונה כי מתקן העשרה חדש באיספהאן – שתוכנן לפעול בעקבות גינויי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – הותקף גם הוא, עוד בטרם החל לפעול. עם זאת, הדגיש כי היכולות הטכנולוגיות נותרו בעינן: "המבנים נהרסו, אך המדענים והטכנולוגיה נשארו. ניתן לשחזר את היכולות כשיהיה בכך צורך".

איראן: חווינו מעל 20,000 מתקפות סייבר במלחמה מול ישראל

איראן: חווינו מעל 20,000 מתקפות סייבר במלחמה מול ישראל

5
22.07.25|רבקה שורק

בתוך כך, הזהיר עראקצ'י מהתחזקות קולות ההתנגדות למו"מ בקרב הנהגת משטר האייתוללות והציבור. לדבריו, רבים באיראן רואים בשיחות כיסוי בלבד לכוונות התקפיות של המערב. "אומרים לי: אל תתפתה שוב, הם רק משחקים בנו", ציין.

באשר לדרישת הנשיא טראמפ שעמדה על הפסקת מוחלטת של העשרת אורניום – עראקצ'י הבהיר כי "עם דרישה כזו אין על מה לדבר". לדבריו, לאיראן ישנה זכות להעשרה במסגרת אמנת ה-NPT, והדרישה לביטולה חורגת מכל הסכם סביר.

כך איראן איתרה פרצות במערך היירוט הישראלי ושיפרה את שיגוריה

כך איראן איתרה פרצות במערך היירוט הישראלי ושיפרה את שיגוריה

40
16.07.25|אברהם לנדסברג

בהתייחסות למדינות אירופה, הזהיר עראקצ'י כי הפעלת מנגנון ה"סנאפבק" להשבת סנקציות מצד בריטניה, צרפת וגרמניה תוביל להפסקת כל מגע עימן. "אין סיבה לנהל איתם שיחות – הם אינם מסוגלים להסיר סנקציות או לעמוד בהתחייבויות. אם יפעילו את הסנאפבק – זו סוף הדרך מבחינתנו", חתם.

עקבו אחרינו גם ב-Google News