איראן מוכנה להפחית משמעותית את רמת העשרת האורניום שלה, במטרה למנוע מבריטניה להטיל עליה מחדש סנקציות של האו"ם, כך דווח היום ב"טלגרף הבריטי". גורמים איראניים ציינו כי טהרן מעוניינת לרכך את עמדתה הנוקשה כדי להימנע מתקיפות צבאיות נוספות מצד ישראל וארצות הברית.
עלי לאריג'אני, המזכיר החדש של המועצה לביטחון לאומי העליון של איראן, מוביל את המאמצים לשכנע את המשטר להוריד את העשרת האורניום ל-20% טוהר, לעומת 60% כיום. רמת ההעשרה הנוכחית מתקרבת לכ-90% טוהר, הרמה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני, דבר שמעלה חששות בינלאומיים בנוגע לשאיפות הגרעיניות של איראן.

בריטניה, צרפת וגרמניה איימו להחזיר סנקציות כלכליות שהוסרו ב-2015 אם איראן לא תחדש את השיחות הגרעיניות עד סוף אוגוסט 2025. סעיף ה"סנאפבק" בהסכם מ-2015 יפוג באוקטובר, מה שמפעיל לחץ על האירופים לפעול לפני אובדן ההזדמנות למנוע את המשך ההעשרה.
גורם איראני בכיר ציין כי "לאריג'אני מנסה לשכנע את המערכת להפחית את רמת ההעשרה כדי למנוע מלחמה נוספת", אך הוסיף כי קיימת התנגדות פנימית בעיקר מצד משמרות המהפכה האסלאמית. עם זאת, נראה כי הנהגת המשטר מוכנה לציית ולחדש את הקשר עם מעצמות המערב.

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, מינה מחדש את לאריג'אני לתפקיד אותו מילא בין 2005 ל-2007, כולל כראש המשא ומתן הגרעיני של איראן מול המעצמות. בתקופתו הקודמת, עניין הגרעין של איראן הועבר למועצת הביטחון של האו"ם בתוך חודשים ספורים. כעת, עם חזרתו, שלוש מדינות אירופיות מוכנות להחזיר את התיק למועצת הביטחון אם ההתקדמות הדיפלומטית תיפסק.
ביום שישי שוחח שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י עם עמיתיו מבריטניה, גרמניה וצרפת על מניעת הסנקציות מחדש, והוסכם על פגישה בשבוע הבא. ההצהרה שפורסמה מטעם עראקצ'י הדגישה כי איראן מוכנה להמשך דיפלומטי אך גם מותחת ביקורת על איומי הסנקציות של המערב.

הלחץ הפנימי בתוך איראן משקף פילוגים בין המנהיגות לגבי האופן בו יש לנהל את הקשר עם המערב. האייתוללה חמינאי, בן 86, מתמודד עם החלטות בין שאיפות גרעיניות לבין הישרדות המשטר, ונראה בפומבי רק לעיתים רחוקות מאז התקיפות הצבאיות של ישראל ביוני.
