accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק, רויטרס
צילום: שאטרסטוק, רויטרס

תמונת מצב: ההתפתחויות הדרמטיות ביממה האחרונה מול איראן

יצחק אבוחצירא

יצחק אבוחצירא

טז סיון ה'תשפה (12.06.25)

59

41

like

3

dislike

עושים סדר: הנחיות חריגות של הממשל האמריקני לאנשיו ברחבי המזרח התיכון - וגם כאן בישראל • ברקע: דיווחים על חשש ממתקפה ישראלית אפשרית על אדמת איראן, בצל המשבר במו"מ בין וושינגטון לטהרן • במקביל, הכרזה דרמטית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נגד איראן - ותגובה מסלימה של טהרן • וגם - הניסיון הישראלי להקריס סופית את המו"מ


אווירה של הסלמה במזרח התיכון. שלל דיווחים ועדכונים בנושא המזרח התיכון מתפרסמים ביממה האחרונה. הנחיות חריגות של הממשל האמריקני, דיווחים על מתקפה ישראלית אפשרית על אדמת איראן, משבר במו"מ בין טהרן לוושינגטון, הכרזה דרמטית של סבא"א – ותגובת נגד חריפה של איראן, וכמובן: ניסיון ישראלי לשבור את גב הגמל בין ארה"ב לאיראן. ב-C14 עושים סדר.

ההנחיות החריגות של ארה"ב במזה"ת ובישראל: "פינוי מיידי של עובדים; לא לצאת מאזורים מסוימים"

אתמול (שלישי) הממשל האמריקני הורה לדלל כוחות בבסיסים צבאיים בעיראק, בחריין וכווית. בנוסף, שגרירות ארצות הברית בבגדד המליצה לאזרחים האמריקאים שלא לבקר במדינה עקב מתיחות אזורית. לפי דיווחים, הסיבה לצמצום הכוחות נובעת מחשש אמריקני מתגובה איראנית למתקפה ישראלית אפשרית על מתקני גרעין באיראן, במיוחד על רקע כישלון המו"מ בין וושינגטון לטהרן, שנמצא על סף קריסה. רשת CBS דיווחה כי גורמים אמריקנים רשמיים עודכנו שישראל השלימה הכנות לתקיפה כזו, וקיים חשש שאיראן תגיב בתקיפות נגד מטרות אמריקניות בעיראק ובאזור.

maximize-image
images-count4+
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן | ארכיון, צילום: דובר צה"ל

עם זאת, הצעד נתפס גם כמנוף לחץ דיפלומטי של ארה"ב על איראן במסגרת המשא ומתן על תוכנית הגרעין שלה, במטרה לאותת על נכונות להסלמה אם המו"מ ייכשל. טראמפ עצמו התייחס במעומעם להחלטת הממשל לדלל כוחות במזה"ת. "הם זזים משם. זה יכול להיות מקום מסוכן. נצטרך לראות מה יקרה, אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני – לא נאפשר זאת". במקביל, שגרירות ארה"ב בישראל העבירה הנחייה חריגה לעובדיה בירושלים, ת"א ובאר שבע – ודרשה מהם שלא לצאת מהאזורים שבהם הם נמצאים, לפחות "עד להודעה חדשה".

טראמפ פסימי בנוגע לעסקה עם איראן – וישראל מנסה לנצל את המומנט

התפתחות זו מצטרפת לדברים שאמר הנשיא אתמול בריאיון ל-NYP האמריקני לפיהם הוא "פחות בטוח" לגבי השגת הסכם גרעין עם איראן. עם התקדמות השיחה, התחושה הרווחת בקרב הממשל האמריקני הייתה כי האיראנים מנסים "למרוח" את הזמן ותו לא.

maximize-image
images-count4+
צילום: רויטרס

למרות הפסימיות בנוגע להתקדמות המו"מ, הוא עדיין לא קרס רשמית, וישראל מנסה לנצל את המומנטום כדי להקריס אותו לחלוטין. מוקדם יותר היום הורה רה"מ נתניהו לשר דרמר ולראש המוסד להיפגש מחר עם שליח טראמפ למזה"ת סטיב וויטקוף לקראת סבב השיחות הקרוב עם איראן, במטרה לנסות ולהבהיר שוב את עמדתה של ישראל. נראה כי הפעם, הסיכוי של הממשל האמריקני לקבל את עמדתה של ישראל גבוה הרבה יותר מבעבר.

maximize-image
images-count4+
סטיב וויטקוף, שליחו של טראמפ למזרח התיכון | צילום: רויטרס

איראן נערכת להסלמה: "מאות טילים בליסטיים ישוגרו"

איראן מצידה, כך לפי דיווח בניו יורק טיימס, נערכת גם היא להסלמה. לפי הדיווח, שהסתמך על בכיר איראני, מנהיגי הצבא והממשל באיראן נועדו במטרה לתכנן תגובה למתקפה ישראלית במידה שכזאת תצא לפועל, שתכלול תגובת נגד מיידית עם מאות טילים בליסטיים.

בינתיים, ראש מטה הכוחות המזוינים באיראן הודיע על תחילת התרגילים הצבאיים של הכוחות, תחת שם הקוד "הו עלי בן אבי טאליב". לפי ההודעה, מדובר בתרגילים מתוכננים, שמועד קיומם הוזז, ככל הנראה בהתאם להתפתחויות, ובדגש על "תנועות האויב" – רמיזה כמובן לדיווחים על התגוננות מפני מתקפה ישראלית אפשרית.

maximize-image
images-count4+
שיגור הטילים הבליסטיים מאיראן לעבר ישראל |ארכיון, צילום: רשתות ערביות

ההכרזה על הפרת ההתחייבויות של איראן – ותגובת הנגד

בתוך כך, מועצת המנהלים של סוכנות סבא"א – הרשות הגרעינית של האו"ם, הכריזה הבוקר באופן רשמי – ולראשונה מזה 20 שנה – כי איראן מפרה את התחייבויותיה לאי-הפצת נשק גרעיני. דיפלומטים בישיבה סגורה של הסוכנות אמרו כי הדירקטוריון אישר את ההחלטה שהוגשה על ידי ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה, כאשר 19 מדינות תמכו, 11 נמנעו ושלוש מדינות – רוסיה, סין ובורקינה פאסו התנגדו.

בדוח נכתב כי "מועצת המנהלים קובעת כי כישלונותיה הרבים של איראן לעמוד בהתחייבויותיה מאז 2019 לספק לסוכנות שיתוף פעולה מלא ובזמן בנוגע לחומר גרעיני לא מוצהר ופעילויות במספר מיקומים לא מוצהרים באיראן, מהווים אי עמידה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם אמצעי ההגנה שלה עם הסוכנות".

maximize-image
images-count4+
משרדי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וינה, אוסטריה | צילום: shutterstock

איראן זעמה על ההחלטה, ופרסמה הודעה משותפת למשרד החוץ ולארגון לאנרגיה אטומית במדינה, שבו תקפו את ההכרזה, כינו אותה "מוטה ופוליטית" – וטענו שנעשתה כתוצאה מלחץ של מדינות המערב, בראשן ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה.

דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, איים כי איראן תגביר את פעילותה הגרעינית בתגובה להחלטה. ואכן, בטהרן אומרים כי איראן מתכננת להקים אתר העשרת אורניום חדש ושדרוג של הצנטריפוגות מהדור הראשון לדור השיש.

עקבו אחרינו גם ב-Google News