לנוכח ריבוי האתגרים הביטחוניים והלחימה העצימה במספר גזרות במקביל, הגיע הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, למסקנה ברורה כי צה"ל חייב לגדול באופן מיידי. בעיני הרמטכ"ל, זהו צורך ביטחוני וזהו צו השעה, שכן הדבר נחוץ הן להתמודדות עם האתגרים המבצעיים והן עם אתגרי חברה ופנים-צה"ליים.
אחד העקרונות המנחים את הרמטכ"ל בסוגיית כוח האדם הוא הצורך בשוויון בנטל, לצד תגמול ראוי למשרתים. בצה"ל מכירים בשחיקה ובעייפות המצטברת בקרב משרתי הסדיר, הקבע ובעיקר בקרב אנשי המילואים, המשרתים תקופות ארוכות שלעיתים מגיעות גם למאות ימים. על כן, צה"ל פועל לשיפור תנאי המשרתים בכלל המערכים, ומדגיש את החשיבות לפיה כולם צריכים להיכנס תחת האלונקה.

הפערים בכוח האדם משמעותיים: על פי הערכות הצבא, חסרים כיום כ-10,000 חיילים, מתוכם כ-7,000 לוחמים. היעד שהוצב הוא להגיע למצבת כוח אדם של 120% בכל פלוגה לוחמת, על מנת לאפשר גמישות מבצעית ו"מרווח נשימה" לכוחות הלוחמים בשטח, הנמצאים תחת עומס רב.
בצה"ל מבינים שלא יוכלו לעמוד לבדם במשימת הגדלת הכוח והתמודדות עם אתגרי הגיוס, ודורשים מעטפת תומכת מהדרג המדיני, הכוללת גם מהלכים אזרחיים וסנקציות. גיוס בני המגזר החרדי מוגדר כ"צורך מבצעי מובהק", וצה"ל משקיע מאמצים בהקמת תשתיות ומסלולים מותאמים. בהתאם לחוק ולצורך הביטחוני, עד סוף חודש יוני יוציא צה"ל כ-24,000 צווי גיוס במצטבר.
