accessibility-icon
share-icon
מתוך שידורי ערוץ 14

מרד הגנרלים, פרק 1: מדוע נתניהו לא קיבל טלפון בליל ה-7.10?

דסק דוקו

דסק דוקו

אתמול 23:03

23

26

like

6

dislike

הפרק הראשון של "מרד הגנרלים" חוזר לליל 7 באוקטובר, שבו זרמו אינדיקציות מודיעיניות לצמרת מערכת הביטחון אך לא הגיעו לדרג המדיני • הסדרה מציגה כיצד תפיסת עולם שהשתרשה במשך שנים הגיעה לשיאה ברגע הקריטי ביותר • צפו הפרק המלא


הפרק הראשון בסדרת הדוקו "מרד הגנרלים", המבוססת על ספרו של ארז תדמור, שודר הערב והתמקד בשעות הדרמטיות שקדמו למתקפת ה-7 באוקטובר. בלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר היו הרמטכ"ל וראש השב"כ ערים, כשאל שולחנם זרמו אינדיקציות מודיעיניות שהיו אמורות להדליק נורות אזהרה. טלפון אחד לראש הממשלה היה עשוי לשנות את התמונה כולה – אך הוא לא נעשה.

הפרק מציג כיצד אותות, דיווחים וסימנים שהצטברו לא הובילו לפעולה ולא הגיעו אל הדרג המדיני. בבסיס ההתנהלות עמדה תפיסת עולם שהשתרשה לאורך שנים, ולפיה הדרג הצבאי והביטחוני יודע טוב יותר, וכי מידע שעלול להביא את הדרג המדיני להחלטות "שגויות" מוטב שלא יגיע אליו. זו לא הייתה קונספציה רגעית, אלא תפיסת עולם שהגיעה לשיאה בליל ה-7 באוקטובר.

בין המשתתפים בפרק הראשון נמנים ארז תדמור, תא"ל (מיל') אמיר אביבי, תא"ל (מיל') ארז וינר, תמיר מורג, יעקב ברדוגו ופרופ' גדי טאוב. במהלך הפרק הם מתייחסים למושג "מיסקלקולציה", לתפיסות שהנחו את מערכת הביטחון ביחס לחמאס בשנים שקדמו למתקפה ולפער, לדבריהם, בין החשיבה המדינית לבין החשיבה הצבאית.

maximize-image
ארכיון, צילום: נטלי שוחט, פלאש 90

עוד עוסק הפרק באופן שבו, כבר בימים הראשונים לאחר הטבח, החל להיווצר נרטיב שנועד להסביר את הכישלון. המרואיינים מותחים ביקורת על מה שהם מגדירים כתפיסה שלפיה "אנשי המקצוע" יודעים טוב יותר מנבחרי הציבור, וטוענים כי תפיסה זו הובילה בסופו של דבר למחדל הכבד ביותר בתולדות המדינה.

"מרד הגנרלים", סדרת דוקו בת ארבעה פרקים המבוססת על ספרו של ארז תדמור, תשודר לאורך השבוע ותבחן את יחסי הכוחות בין הדרג המדיני למערכת הביטחון, משורשיה של תפיסת העליונות הביטחונית ועד לניהול המלחמה לאחר 7 באוקטובר.

תגובת דובר צה"ל: אירועי הלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר תוחקרו לעומקם והוצגו במלואם לדרג המדיני ובשקיפות לציבור. הדרג הצבאי כפוף לדרג המדיני, ומנהל עימו שיח מקצועי וענייני, בפורומים המתאימים לכך. במהלך המלחמה, מפקדי צה״ל הציגו וקידמו מגוון רחב של תכניות מבצעיות בכלל הזירות, בהתקפה ובהגנה, לאישור הדרג המדיני. צה״ל מגנה ושולל מכל וכל את הטענה החמורה לפיה מפקדי צה״ל פעלו להחליש את המורל הלאומי. בניגוד לנטען, לאורך כל המלחמה וללא יוצא מן כלל, כל הנחיה שניתנה על ידי הדרג המדיני ואושרה כנדרש בהחלטת קבינט בוצעה במלואה על ידי צה״ל.

מטעמו של רונן בר, ראש השב"כ לשעבר, נמסר: הטענות שהועברו להתייחסותו שקריות, וכוללות ציטוטים חלקיים ומגמתיים מתחקיר שב"כ, המעוותים את התמונה המקצועית שנפרסה במסגרתו. את מימון ובניית צבא החמאס על גבולנו, הימנעות מסיכול ראשיו, ההנחיה המדינית לשקט בכל מחיר בעזה והסיבות שהובילו לטבח, ניתן לתחקר רק במסגרת ועדת חקירה ממלכתית. למי שביטחון ישראל לנגד עיניו ואין לו מה להסתיר – אין ממה לחשוש, ובוודאי שלא יעסוק במניעת כינונה.
נוכח מצבנו הביטחוני כיום – הקמתה והפקת לקחים במסגרתה הפכו לצורך דחוף. את מחיר העדרה משלמים בימים אלה כולנו.

השאלות הבודדות שהועברו להתייחסות אינן מגיעות מתוך רצון להגיע לחקר האמת, אלא ממניעים אחרים, שאינם ממלכתיים. בנוגע לפרשיית סיכול חדירת קטר, תומכת החמאס, למוקד קבלת ההחלטות בישראל – זהו צורך ביטחוני מובהק. בימים אלה, אף יותר מתמיד. למען ביטחון אזרחי ישראל, ראוי שלשכות דרג מדיני יהיו נקיות מכל אינטרס ומעורבות גורמים זרים.

תגובת רונן ברגמן: 1. השאלות שהפניתם אלי נוגעות בעלילת דם שהומצאה נגדי, שארז תדמור היה אחד ממפיציה המרכזיים ושכל מטרתה הייתה לנסות ולסייע לאנשי לשכת ראש הממשלה שנעצרו, ובנתיים הוגשו נגדם כתבי אישום חמורים.
2. הטענה הזו עמדה במרכז שורת תלונות שהוגשו בידי נתניהו ומקורביו למשטרה, לשב"כ, ליועצת המשפטית לממשלה ולגופים נוספים. כל התלונות נחקרו, ונמצאו מופרכות.

3. עתירה לבג"צ שהוגשה בנושא נמחקה בידי בית המשפט העליון תוך פסיקת הוצאות לעותרים. בבג"צ הבהירו גורמי הביטחון והמודיעין כי בניגוד מוחלט לקמפיין הדיבתי ולדברים שאמר תדמור, לא רק שלא פורסם שום דבר סודי, ולא רק שלא נגרם שום נזק או נוצרה איזו סכנה, אלא שכלל לא הייתה הדלפה.
4. ביקשתי מכם הבהרה על השאלות, שבחלקן לא כללו מספיק פרטים. סירבתם לתת אותה.

5. זו הפעם השנייה בחודשיים האחרונים בה אתם יוזמים "תחקיר" אודותיי, זאת למרות שאתם חלק מנתבעים בגין לשון הרע בתביעה שהגשתי, ואתם גם מרשים לעצמכם לנסות ולהרתיע אותי דרך ה"תחקירים הללו" וגם לא עושים גילוי נאות לצופים שלכם, זאת בניגוד לתקנות האתיקה של הרשות השנייה.

6. אתם טוענים כי המשפט על "צעדים פזיזים" עלול היה לסכן את המבצע, שממנו, מה"צעדים הפזיזים" יכל היה חזבאללה להבין שהביפרים ממולכדים. מדובר על קפיצה נחשונית במרחבי העובדות והיהגיון. אבל אם כבר, אז מה עם המשפט "ישראל תפעל ותפעל בהקדם האפשרי בלבנון, בפעולה עצימה" או "אני חושב שבתקופה הקרובה אנחנו נראה יותר פעולות עצימות לפני תמרון צבאי אחר. הפעולות העצימות האלה יהיו מיועדות כדי לרכך את הקרקע," או "ראש הממשלה יציג מדרגים שונים של עצימות לפעולה נגד חיזבאללה החל מקמפיין נרחב של הפצצות אוויריות דרך תמרון קרקעי מוגבל ועד למלחמה כוללת על הרקע" או "האש כבר בוערת בצפון אצלנו, היא הולכת להבעיר את לבנון ולהכאיב מאוד מאוד לפרוקסי החיזבאלאי"? מבחר לא מלא של דברים שנאמרו אצלכם בשידור בערב ובלילה ובבוקר, שעות ספורות לפני מבצע הביפרים.

7. אני מצרף כאן מכתב התראה שהועבר לערוץ בנושא. אנא הפץ אותו בין כל הגורמים הנוגעים בשידור.

עקבו אחרינו גם ב-Google News