accessibility-icon
share-icon
צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0
צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0

מכינה את הקרקע: ההוכחה הניצחת להונאה האיראנית בנוגע לגרעין

אפרת ברינר

אפרת ברינר

לפני כשעה

1

9

like

2

dislike

ימים לאחר חתימת מזכר ההבנות הדרמטי עם ממשל טראמפ, כלי תקשורת רשמי המקורב למשמרות המהפכה האיראניים מצהיר כי לרפובליקה האסלאמית "אין ברירה" אלא לפתח נשק גרעיני • האיום החריף מגיע לאחר שאיראן הפרה את הפסקת האש הטבעית באמצעות תקיפת ספינת מטען, ונענתה במכת תגובה אווירית מסיבית מצד ארה"ב נגד יעדים צבאיים


הצהרה שפורסמה היום (ראשון) בסוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית "פארס", המקושרת למשמרות המהפכה, קובעת כי איראן חייבת להשיג פצצת אטום כדי לנהל משא ומתן מעמדת כוח מול אויביה. המאמר, שהתפרסם תחת הכותרת החד-משמעית "אין ברירה אלא לבנות את הפצצה האטומית", פורסם פחות מיומיים לאחר שארצות הברית הנחיתה תקיפות תגובה קשות באיראן בעקבות הפרת הפסקת האש המשותפת על ידי טהרת, דבר שמציב את הבנות השלום השבריריות של הנשיא טראמפ בפני סכנת קריסה מיידית.

maximize-image
images-count3+
משמרות המהפכה | צילום: שאטרסטוק

המאמר המיליטנטי שפורסם בכלי התקשורת השלטוני מתווה אסטרטגיה ברורה של החרפת הטון המדיני, ומציג תפיסת עולם לפיה רק מאזן אימה גרעיני יבטיח את שרידות המשטר: "כדי להשיג את השלום והרוגע שאיראן זקוקה להם, היא חייבת להגיע באופן מוחלט להרתעה גרעינית, כדי להבטיח שאת שאר הסוגיות ניתן יהיה לפתור באמצעות משא ומתן".

כותבי המאמר בחרו להשוות את המשבר הנוכחי מול הנשיא טראמפ למשבר ההיסטורי בין ארצות הברית לסין בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כמודל להתנהלות מול הבית הלבן: "אמריקה איימה על סין במתקפה גרעינית פעמיים – בדומה לאיומים הגרעיניים האחרונים של טראמפ נגד איראן. אבל מתי הנרי קיסינג'ר נפגש בחשאי עם הסינים ולאחר מכן ניהל איתם משא ומתן? זה קרה רק כאשר סין בנתה את הפצצה האטומית שלה".

maximize-image
images-count3+
משמרות המהפכה | צילום: רויטרס

בהמשך המאמר נטען כי פיתוח הנשק הכרחי לא כדי לפתוח במלחמה כוללת, אלא כדי לקבע חסינות דיפלומטית ומבצעית שתגביל את צעדיהן של ישראל וארה"ב במזרח התיכון: "הרתעה גרעינית פירושה שניתן להגיע לאיזון כוחות מול אמריקה וישראל, המחזיקות בפצצות אטומיות – לא כדי שמלחמה לא תתרחש, אלא כדי שהיקף העימות יישאר בר שליטה".

במקביל לקריאות בתקשורת הממסדית, פוליטיקאים רשמיים בטהרן התייצבו כדי לגבות את הטיעון הריבוני לחמש את המדינה, תוך הסטת האשמה לעבר המדינות השכנות באגן המפרץ הפרסי.

בסיג' משמרות המהפכה איראן
maximize-image
images-count3+
משמרות המהפכה | צילום: ZUMA Press Wire, רויטרס

דובר משרד החוץ האיראני פרסם הודעה חריפה בחשבון ה-X שלו, בה הגן על המהלכים הצבאיים ותקף את מדינות המפרץ: "היכולות הצבאיות של איראן מבטיחות את זכותו הטבעית של העם האיראני להגנה עצמית לגיטימית מול תוקפנות ופשעים, ובמקביל מבטיחות שלום ויציבות באזור. מדינות המפרץ נוקטות בתוקפנות נגד שכנתן המוסלמית, בעודן שומרות על שתיקה בנוגע לארסנל הגרעיני של ישראל".

האיומים הנוכחיים מצד משמרות המהפכה מגיעים על רקע חתימתו של מזכר הבנות טרי החודש בין ממשל טראמפ לטהרן. ההסכם עמד בפני המבחן הקשה ביותר שלו בסוף השבוע האחרון, לאחר שאיראן הפרה באופן בוטה את הפסקת האש באמצעות שיגור כטב"ם מתאבד לעבר ספינת המשא הסינגפורית "Ever Lovely" במיצרי הורמוז. הנשיא דונלד טראמפ הגדיר את המתקפה כ"הפרה טיפשית של הסכם הפסקת האש", והורה מיד על מכת תגובה צבאית.

maximize-image
images-count3+
משמרות המהפכה, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

ביום שישי האחרון, מטוסי קרב אמריקאיים תקפו שורה של יעדים צבאיים בתוך שטח איראן ובאי קשם. לפי הודעת פיקוד המרכז של ארה"ב, התקיפות כוונו נגד מחסני טילים, מתקני אחסון כטב"מים ומערכות מכ"ם חופיות של משמרות המהפכה.

סגן הנשיא, ג'יי. די. ואנס, שיגר אזהרה חריפה לטהרן כשאמר: "איראן חתמה על הסכם הפסקת אש. אם יש להם חילוקי דעות, הם יכולים להרים את הטלפון, אבל אלימות תיענה באלימות". בתגובה לתקיפה האמריקאית, הודיעו משמרות המהפכה כי שיגרו טילים לעבר בסיסים אמריקאיים בבחריין ובכווית, ואיימו כי המשך הלחימה יוביל ל"עצירה מוחלטת של כל התהליכים הדיפלומטיים".

עקבו אחרינו גם ב-Google News