ארצות הברית בוחנת מחדש ובאופן מקיף את פריסת כוחותיה ומערך בסיסיה במזרח התיכון, כאשר המהלך מגיע לאחר שמתקפות הטילים והכטב"מים האיראניות גרמו לנזק חסר תקדים, המקיף בהרבה מכפי שפורסם בעבר, ללפחות 20 אתרים צבאיים אמריקאיים באזור, ובראשם בסיס הצי האמריקאי המרכזי בבחריין, כך דווח היום (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל".

בין סוף פברואר ליוני, איראן כיוונה שוב ושוב את אש המערכות שלה לעבר בסיס התמיכה הימית בבחריין, המשמש כבסיס הצי היחיד של אמריקה במזרח התיכון. הבסיס ספג מכות קשות: מפקדת הפיקוד המרכזית, לפחות תריסר מבנים נוספים ושני טרמינלים של תקשורת לוויינית ניזוקו באופן נרחב. מהצבא נמסר כי לא היו הרוגים בבסיס וכי התקיפות לא פגעו באופן משמעותי בפעילות השוטפת. עם זאת, רוב כוח האדם פונה מהמקום, למעט צוות מצומצם שנותר על הקרקע.
הפגיעות הקשות מאלצות את הפיקוד המרכזי של ארה"ב להעריך מחדש את הנוכחות הצבאית באזור, מתוך הבנה כי כלי הנשק המדויקים המודרניים שבידי איראן הפכו את הבסיסים הוותיקים במפרץ לחשופים ופגיעים לחלוטין. הבסיס בבחריין נבנה הרבה לפני שאיראן החזיקה בארסנל הטילים והכטב"מים הנוכחי שלה, והמלחמה חשפה את חולשתו המבנית.

בכירים המעורים בפרטי הדיונים מסבירים כי הצבא שוקל כעת לשנות את מבנה הבסיס בבחריין, לצמצם את הנוכחות האמריקאית בכווית ובסעודיה, ולהעתיק חלק מהבסיסים או מפונקציות הפיקוד מערבה – הרחק מטווח ההשגה של הטילים והכטב"מים האיראניים.
בין הצעדים שנבחנים: מבנים שנהרסו או נפגעו קשות עשויים שלא להבנות מחדש באותו מיקום, העברת מרכזי פיקוד ושליטה קריטיים יועתקו לבונקרים תת-קרקעיים ממוגנים, וכן היכולות הצבאיות יבוזרו על פני שטח רחב יותר באזור כדי להקשות על פגיעה מרוכזת.

שני גורמים רשמיים ציינו כי ישראל היא אחד המיקומים המרכזיים שנשקלים כעת לקליטת חלק מהבסיסים והפעילויות שיועתקו מערבה, אם כי הם הדגישו שטרם התקבלו החלטות סופיות בעניין. פריסה מחדש כזו הוצעה עוד במהלך כהונתו הראשונה של הנשיא טראמפ, אך לא מומשה אז.
העלות הכלכלית של שיקום הנזקים וההיערכות מחדש צפויה להגיע למאות מיליוני דולרים, ואולי אף מעבר לכך. מבקר הפנטגון, ג'יי הרסט, אמר לקונגרס בחודש שעבר כי אומדן עלויות המלחמה של המחלקה – שעמד אז על 29 מיליארד דולר – לא כלל את הנזק שנגרם לבסיסים האמריקאיים. בשימוע שנערך בקונגרס במאי, כאשר נשאל שר ההגנה פיט הגסת' לגבי הערכת עלות הנזק, הוא השיב בשאלה: "מה העלות של השגת נשק גרעיני על ידי איראן?".

הערכות ה"וול סטריט ג'ורנל", המבוססות על מודל עלויות ציבורי של משרד ההגנה ודוחות רכש, מצביעות על כך שרק בניית מבנים הדומים לאלו שניזוקו בבחריין תעלה כ-400 מיליון דולר. סכום זה אינו כולל פינוי הריסות, חיזוק מבנים או מיגון עתידי. במקביל, דוח שפרסם "המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים" מעריך כי העלות הכוללת של המלחמה הגיעה לכ-40 מיליארד דולר, סכום הכולל בתוכו נזק של 2.2 עד 5.1 מיליארד דולר לבסיסים אמריקאיים ברחבי האזור כולו.
דובר פיקוד מרכז של ארה"ב, קפטן טים הוקינס, הגן על האסטרטגיה המבצעית שהובילה את הכוחות: "סנטקום תיעדף בצדק את הגנת האנשים על פני המבנים, והאסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. איראן שיגרה יותר מ-8,000 טילים וכטב"מים, ורק שתי פגיעות הביאו לאבדות בנפש בקרב כוחותינו".
