חקירה חדשה של "איראן אינטרנשיונל" חושפת היום (ראשון) כיצד בית החולים ע'ראזי באספהאן שימש כמרכז פעילות של כוחות הביטחון במהלך דיכוי ההפגנות בין ה-8 ל-10 בינואר.

לפי עדויות, המתקן הרפואי הושם תחת פיקוח הדוק של גורמי ביטחון, שמנעו טיפול רפואי, העלימו גופות ומחקו רישומים רשמיים של מאושפזים כדי להסתיר את ממדי ההרג.
אנשי צוות רפואי העידו כי במהלך ימי המהומות, עשרות פצועים הובאו לבית החולים, אך שמותיהם נמחקו ממערכת הרישום האלקטרונית זמן קצר לאחר כניסתם. אחד העובדים העריך כי לפחות 140 גופות היו קשורות לבית החולים באותם ימים, מספר שעשוי להיות גבוה משמעותית בפועל.

זוועות במורג והתעללות במשפחות
מקורות רפואיים תיארו מראות קשים בחדר המתים של בית החולים, שהגיע לתפוסה מלאה תוך שעות. גופות נערמו זו על גבי זו, ובמקרה מצמרר אחד, דיווח איש צוות כי נשמעו צעקות מתוך שק גופות במורג – מה שמעיד כי פצועים הועברו לשם בעודם בחיים, מבלי שניתן להם סיוע.
בני משפחותיהם של ההרוגים סיפרו כי נאלצו לשלם סכומי עתק של חמישה עד עשרה מיליארד ריאל (כ-3,500 עד 7,000 דולר באותו זמן) כדי לקבל את גופות יקיריהם. זאת, בניגוד להצהרת הארגון לרפואה משפטית באיראן מ-12 בינואר, לפיה שחרור הגופות וטיפול בפצועים ייעשו ללא תשלום.

הרדיפה שלאחר הטיפול
מקרהו של פריד סיפי, שנורה בלבו על ידי כוחות הביטחון ומת בבית החולים, מדגים את דפוס הפעולה: גופתו הוחזקה על ידי הביטחון, ושוחררה לקבורה רק לאחר תשלום כבד והטלת מגבלות אבטחה חמורות. במקביל, צעיר בן 18 בשם מהדי, שנורה ברגלו, סיפר כי בבית החולים נפתח נגדו תיק משפטי, מה שהוביל לביקורים מאיימים בביתו.
החשש ממעצר, עינויים או מוות בבתי החולים גרם למפגינים פצועים רבים להימנע מהגעה למרכזים רפואיים, ולבחור לקבל טיפול בבתים ובמוסכים פרטיים בעזרת תושבים מקומיים. תחקיר "איראן אינטרנשיונל" הדגיש כי בית החולים ע'ראזי שימש לא רק כזירה למניעת טיפול, אלא ככלי להפחדת משפחות ומחיקת עדויות לטבח.
