accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

בכיר אמריקאי מאשר: ישראל נסוגה מחלק מרצועת הביטחון בלבנון

אפרת ברינר

אפרת ברינר

לפני כשעה

36

2

like

71

dislike

גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקאית אישר בשיחה עם רויטרס כי ישראל נסוגה מחלק מרצועת הביטחון בלבנון • מדובר בפיילוט ביטחוני ישן שהגה השר לשעבר רון דרמר זמן רב לפני ההסכם עם איראן, במטרה לבחון אם צבא לבנון מסוגל לשמור על השטח נקי מטרור • במערכת הביטחון נשמעת התנגדות למהלך


תפנית דרמטית בגבול הצפון: ישראל הסיגה את כוחותיה מחלק מרצועת הביטחון בדרום לבנון, כך חשף היום (חמישי) גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקאית בשיחה עם קוטרס. המהלך, שמגיע בתזמון רגיש במיוחד ולאחר תיווך אמריקאי, נועד להעביר מסר ישיר לממשל בביירות ולבחון את נכונותו לקחת אחריות ביטחונית על השטח. עם זאת, במערכת הביטחון ובדרג המדיני מבהירים כי לא מדובר בנסיגה מוחלטת, אלא בחלק מתוכנית מובנית ומבוקרת.

maximize-image
images-count2+
כוחותינו בלבנון, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

מדוב במנגנון שסוכם בשיחות בין ישראל ללבנון זמן רב לפני שנחתם ההסכם בין ארצות הברית לאיראן, ובלי שום קשר אליו. למעשה, מדובר ברעיון שהעלה לראשונה השר לשעבר רון דרמר בישיבת הקבינט המצומצם.

מהות הרעיון היא לייצר פיילוט בתא שטח קטן יחסית שטוהר מנוכחות חיזבאללה. לתוכו ייכנס צבא לבנון, כדי לבדוק אם הוא מסוגל לשמור על האזור נקי מפעילות טרור ומנוכחות חיזבאללה לאורך זמן. רק אם יתברר שהפיילוט מצליח, הוא יורחב בהדרגה.

maximize-image
images-count2+
לוחמינו בלבנון, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

על פי דיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", התוכנית הנבחנת כוללת העברת אחריות ביטחונית על חלק מהשטחים בדרום לבנון לכוחות צבא לבנון, לאחר שאלו יעברו בדיקות רקע ואימונים מקיפים בארצות הברית. מטרת האימונים והסינון היא לוודא באופן מוחלט כי אותם חיילים לבנונים אינם קשורים לארגון הטרור חיזבאללה. לצד כניסתם, ישראל צפויה להמשיך להחזיק בכוחות צבאיים באזור החיץ לצורך פיקוח, בקרה ופיקוד הדוק.

למרות קידום המגעים בדרג המדיני, במערכת הביטחון נשמעת התנגדות למהלך. גורמים ביטחוניים סבורים כי כל מנגנון עתידי בדרום לבנון חייב להתבסס באופן בלעדי על שיתוף פעולה ישראלי-אמריקני, ללא הסתמכות על גורמים בינלאומיים נוספים. לדבריהם, יש לוודא תחילה באופן מלא את השמדת תשתיות הטרור ואת מניעת התבססותו מחדש של חיזבאללה באזור.

maximize-image
images-count2+
כוחותינו בלבנון | צילום: דובר צה"ל

גורם ביטחוני בכיר ציין כי הדרג המדיני קבע קו אדום ברור: ישראל לא תיסוג מדרום לבנון כל עוד קיימות בשטח תשתיות טרור פעילות, מחבלים חמושים או איום ישיר על יישובי הצפון. כל הסדר עתידי יחייב פירוז מלא של השטח והבטחת יציבות ביטחונית ארוכת טווח.

במקביל למגעים המדיניים בוושינגטון, צה"ל ממשיך בפעילות עצימה בשטח לאיתור ולהשמדת תשתיות תת-קרקעיות של חיזבאללה בדרום לבנון. מדובר במערכים מורכבים שנבנו לאורך שנים וכוללים מפקדות, מחסני אמצעי לחימה ומתחמים תת-קרקעיים מבוצרים, שנועדו לאפשר לארגון הטרור לשרוד מתקפות צבאיות. בצה"ל מייחסים חשיבות עליונה לחשיפת המערכים הללו ורואים בהשמדתם תנאי מרכזי ובלתי מתפשר לכל שינוי עתידי בפריסת הכוחות באזור.

עקבו אחרינו גם ב-Google News