הימים האחרונים מעמידים את המזרח התיכון על סיפו של טלטלה גיאופוליטית חסרת תקדים. הדיון הביטחוני המכריע שקיים אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבינט, שעסק באפשרות המדאיגה של כניסת כוחות סוריים – בדמות ארגוניו של אל-ג'ולאני – לתוך לבנון, מחייב אותנו להסתכל למציאות בעיניים.

מאחורי התרחישים האלו עומדת הדינמיקה המשתנה של הממשל האמריקאי, ובראשם דבריו החוזרים ונשנים של הנשיא טראמפ. טראמפ, מתוך הערכה עמוקה לידידותו עם ארדואן ורצון להיענות לצרכים הטורקיים, משרטט מפת דרכים שעלולה להוביל כוחות סוריים להילחם בחיזבאללה על אדמת לבנון.
על פניו, זה עשוי להיראות כמו "מתנה" לאינטרס הישראלי – החלשת חיזבאללה בידי כוחות חיצוניים. אבל אסור לטעות: למזרח התיכון אין מתנות חינם, ובטח לא כשמדובר בארדואן ובאל-ג'ולאני.

ישראל של נתניהו והקבינט הנוכחי משדרת מסר ברור, ואולי הגיע הזמן שגם וושינגטון תפנים אותו: אנחנו מעריכים מאוד את הנשיא טראמפ, את התמיכה הבלתי מסויגת ואת השותפות האסטרטגית. לצד זאת, ישנם קווים אדומים שישראל אינה יכולה לעבור עליהם.
הקבינט הבהיר אתמול, ובצדק: ישראל לא תאפשר מציאות שבה גורם "דאעשי", רצחני ומסוכן, יחליף את חיזבאללה על גבולה. אנחנו לא מנהלים את המלחמה הזו כדי להחליף איום אחד באיום רדיקלי אחר. כניסה של כוחות אל-ג'ולאני ללבנון היא אירוע שעלול להבעיר את האזור כולו ולהביא את האיום לפתח ביתנו בדרך שלא נהיה ערוכים לה.

ישראל הבהירה – ועליה להבהיר זאת שוב לכל הנוגעים בדבר – כי כל התערבות כזו מצד דמשק, בעידוד טורקי, תהיה בבחינת חציית קו אדום שישראל לא תעבור עליו בשתיקה. כבר בעבר ידענו לאותת למשטר אסד, והלקח נותר כשהיה: מי שמנסה להשתעשע באש בגבולנו, צריך לדעת שהארמון שלו בדמשק אינו חסין.
צה"ל מוכיח במלחמה הזו שהוא לא מוותר. ההיערכות הטוטאלית בשטח, והנחישות להישאר בלבנון ככל שיידרש עד להסרת האיום של חיזבאללה, הם הערובה היחידה לביטחוננו. אסור לנו לתת למהלכים חיצוניים, ליומרות גלומניות של מנהיגים אזוריים כמו ארדואן, או ל"מתנות" פוליטיות בין מעצמות, להכתיב לנו את המציאות הביטחונית.

המזרח התיכון הוא מקום מסוכן מדי בשביל ניסויים. ישראל צריכה להמשיך להוביל קו עצמאי, ברור ואמיץ: את הבעיה בלבנון ישראל תפתור בעצמה. אנחנו לא זקוקים ל"מושיעים" רדיקלים שישבו לנו על הגדר. את כתר החרמון שמרנו ונשמור, וגם את הגבול הצפוני כולו נגן במו ידינו. זוהי לא רק חובה מדינית, זוהי מחויבות קיומית לביטחון ישראל.
הטור נכתב על סמך הדברים שאמר פרשננו הפוליטי יעקב ברדוגו ב"ישראל הבוקר" לטל מאיר.
