accessibility-icon
share-icon
צפו | מתוך שידורי ערוץ 14
יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו
23

לפני כשעה


הסכנה הטורקית: זו המלכודת הגיאופוליטית שמנסים לטמון לישראל

הדיונים הביטחוניים בקבינט מתמקדים בשינויים הדרמטיים המסתמנים בלבנון, אך ישראל מציבה קו אדום בוהק: את האיום של חיזבאללה נסיר בעצמנו, ולעולם לא נאפשר לכוחות רדיקליים ורצחניים של אל-ג'ולאני להשתלט על הגבול הצפוני • למרות הידידות העמוקה וההערכה לנשיא טראמפ, האינטרס הטורקי-סורי אינו ישראלי, והמחיר של "מתנות" גיאופוליטיות אזוריות עלול להיות מסוכן מדי עבור ביטחוננו הלאומי


הימים האחרונים מעמידים את המזרח התיכון על סיפו של טלטלה גיאופוליטית חסרת תקדים. הדיון הביטחוני המכריע שקיים אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבינט, שעסק באפשרות המדאיגה של כניסת כוחות סוריים – בדמות ארגוניו של אל-ג'ולאני – לתוך לבנון, מחייב אותנו להסתכל למציאות בעיניים.

maximize-image
images-count3+
רג'יפ טאיפ ארדואן, ארכיון | צילום: רויטרס

מאחורי התרחישים האלו עומדת הדינמיקה המשתנה של הממשל האמריקאי, ובראשם דבריו החוזרים ונשנים של הנשיא טראמפ. טראמפ, מתוך הערכה עמוקה לידידותו עם ארדואן ורצון להיענות לצרכים הטורקיים, משרטט מפת דרכים שעלולה להוביל כוחות סוריים להילחם בחיזבאללה על אדמת לבנון.

על פניו, זה עשוי להיראות כמו "מתנה" לאינטרס הישראלי – החלשת חיזבאללה בידי כוחות חיצוניים. אבל אסור לטעות: למזרח התיכון אין מתנות חינם, ובטח לא כשמדובר בארדואן ובאל-ג'ולאני.

maximize-image
images-count3+
טראמפ ואל ג'ולאני בביקור בסעודיה, ארכיון | צילום: סוכנות הידיעות הממלכתית בסעודיה

ישראל של נתניהו והקבינט הנוכחי משדרת מסר ברור, ואולי הגיע הזמן שגם וושינגטון תפנים אותו: אנחנו מעריכים מאוד את הנשיא טראמפ, את התמיכה הבלתי מסויגת ואת השותפות האסטרטגית. לצד זאת, ישנם קווים אדומים שישראל אינה יכולה לעבור עליהם.

הקבינט הבהיר אתמול, ובצדק: ישראל לא תאפשר מציאות שבה גורם "דאעשי", רצחני ומסוכן, יחליף את חיזבאללה על גבולה. אנחנו לא מנהלים את המלחמה הזו כדי להחליף איום אחד באיום רדיקלי אחר. כניסה של כוחות אל-ג'ולאני ללבנון היא אירוע שעלול להבעיר את האזור כולו ולהביא את האיום לפתח ביתנו בדרך שלא נהיה ערוכים לה.

maximize-image
images-count3+
טראמפ ואל ג'ולאני, ארכיון | צילום: סאנא

ישראל הבהירה – ועליה להבהיר זאת שוב לכל הנוגעים בדבר – כי כל התערבות כזו מצד דמשק, בעידוד טורקי, תהיה בבחינת חציית קו אדום שישראל לא תעבור עליו בשתיקה. כבר בעבר ידענו לאותת למשטר אסד, והלקח נותר כשהיה: מי שמנסה להשתעשע באש בגבולנו, צריך לדעת שהארמון שלו בדמשק אינו חסין.

צה"ל מוכיח במלחמה הזו שהוא לא מוותר. ההיערכות הטוטאלית בשטח, והנחישות להישאר בלבנון ככל שיידרש עד להסרת האיום של חיזבאללה, הם הערובה היחידה לביטחוננו. אסור לנו לתת למהלכים חיצוניים, ליומרות גלומניות של מנהיגים אזוריים כמו ארדואן, או ל"מתנות" פוליטיות בין מעצמות, להכתיב לנו את המציאות הביטחונית.

maximize-image
images-count3+
הפגישה של אל ג'ולאני בבית הלבן, ארכיון | צילום: סאנא

המזרח התיכון הוא מקום מסוכן מדי בשביל ניסויים. ישראל צריכה להמשיך להוביל קו עצמאי, ברור ואמיץ: את הבעיה בלבנון ישראל תפתור בעצמה. אנחנו לא זקוקים ל"מושיעים" רדיקלים שישבו לנו על הגדר. את כתר החרמון שמרנו ונשמור, וגם את הגבול הצפוני כולו נגן במו ידינו. זוהי לא רק חובה מדינית, זוהי מחויבות קיומית לביטחון ישראל.

הטור נכתב על סמך הדברים שאמר פרשננו הפוליטי יעקב ברדוגו ב"ישראל הבוקר" לטל מאיר.

יעקב ברדוגו

יעקב ברדוגו

הפרשן הפוליטי-מדיני של ערוץ 14 ומגיש התוכניות 'סופשבוע' ו'שבע'. כיהן כמנכ"ל מרכז השלטון המקומי בישראל וכמנכ"ל מפעל הפיס. איש עסקים ועורך דין במקצועו.

עקבו אחרינו גם ב-Google News