רועי כהנוביץ' חוקר ומומחה לאיראן הציג היום (רביעי) בריאיון לשרה ב"ק ניתוח מקיף על האסטרטגיה שפיתחה טהרן כקלף המיקוח המרכזי מול ארצות הברית, ועל השינוי המהותי שעברה המלחמה – מניסיון להפיל את המשטר האיראני למאבק כלכלי גלובלי.

לדבריו, השליטה האיראנית במצר הורמוז הפכה בשבועות האחרונים לקלף המיקוח המרכזי של המשטר בטהראן. כהנוביץ' מבהיר כי אף שהאמריקנים מנסים לייחס לעצמם הישגים סביב פתיחת המצר, בפועל השליטה האיראנית במרחב היא עובדה קיימת מזה שנים ארוכות.
"האיראנים שלטו על מצור הורמוז עוד לפני שטראמפ בכלל התחיל להתעסק בנדל"ן", הסביר. "הם שולטים שם כבר אלפי שנים, עם שליטה ישירה על שלושה איים אסטרטגיים: הטונבים ואבו מוסא". לדבריו, בזכות אותה שליטה המלחמה הנוכחית עברה שינוי מהותי: מניסיון להפיל את המשטר האיראני – למלחמה כלכלית שבה איראן מחזיקה את "עורק הנשימה" של העולם.

כהנוביץ' הסביר כי דרך המצר עוברים כ-20% מתפוקת הנפט העולמית, וכי תחושת העליונות הכלכלית הזו מתורגמת לביטחון עצמי מדיני חסר תקדים באיראן. לדבריו, הדבר בא לידי ביטוי בדרישותיו של יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד קאליבאף, למעורבות ישירה במשא ומתן על עסקת החטופים וההסדרים בעזה, וכי איראן רואה את עצמה כיום כמעין "הגמון אזורי" במזרח התיכון – בדגש על אזור המפרץ.
עוד הוסיף כי איראן אינה מסתפקת עוד בהפעלת שלוחיה (פרוקסי) מאחורי הקלעים, אלא שואפת להכרה כצד מרכזי ומשפיע בעיצוב האזור. הוא מזהיר כי הכספים המגיעים לטהראן אינם מופנים לרווחת כ-90 מיליון אזרחיה, אלא מוזרמים ישירות למשמרות המהפכה – לפיתוח תוכנית הגרעין, מערכים בליסטיים ומימון שלוחים אזוריים.

לסיום הזהיר כהנוביץ' כי תחושת הניצחון הזו מעניקה רוח גבית גם לארגון הטרור חמאס להקשיח עמדות במשא ומתן, "מתוך הבנה שהתמיכה מטהראן מובטחת מתמיד".
