יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקיר קליבאף, אמר היום (רביעי) כי מזכר ההבנות שנחתם בין איראן לארצות הברית באיסלאמאבאד מהווה "הכרזה על תבוסת ארה"ב". הדברים נאמרו במסגרת הכנס ה-20 של איחוד הפרלמנטים של מדינות הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי (PUIC) בבאקו, אזרבייג'ן.

"מזכר ההבנות של איסלאמאבאד הפך להכרזה על תבוסת ארה"ב", אמר קליבאף בנאומו. הוא הדגיש כי ההסכם מוכיח שדיאלוג יכול להצליח רק כאשר "הצד השני מפסיק לנסות לכפות את רצונו ומקבל את זכויות איראן". לדבריו, המזכר אינו תוצאה של לחץ או כפייה, אלא של "עמידה, התנגדות וכוח".
המזכר, שכולל 14 סעיפים עיקריים, נחתם באופן דיגיטלי לפני שבוע בדיוק, לאחר דיונים בתיווך פקיסטן, קטאר ואחרות. בין הנקודות הבולטות: הפסקת תקיפות צבאיות מיידית וקבועה בכל החזיתות כולל בלבנון, פתיחת מצר הורמוז לשיט חופשי ללא אגרות למשך 60 יום לפחות, הקלות בסנקציות, החזרת כספים קפואים וחלון של 60 יום למשא ומתן על הסכם סופי כולל סוגיות גרעין ואזוריות.

קליבאף, ששימש כראש צוות המו"מ האיראני, חתם על המסמך לצד סגן נשיא ארה"ב ג'יי.די. ואנס. טהרן מציגה את ההסכם כניצחון אסטרטגי, שכן ארה"ב לא הצליחה להשיג שינוי משטר, שליטה מלאה בהורמוז או פירוק מלא של יכולות טילים.
בנאומו בבאקו הדגיש קליבאף גם את זכות הפלשתינים להגדרה עצמית, את הצורך בשיתוף פעולה ביטחוני-כלכלי בין מדינות מוסלמיות ואת "צירוף של הגנה חזקה, אחדות לאומית ודיפלומטיה" כבסיס לביטחון האיראני. ההצהרות משקפות את הנרטיב האיראני הרשמי של "ניצחון דרך התנגדות".
