הצהרותיהם של הנשיא דונלד טראמפ וג'יי.די ואנס, לפיהן יש להפשיר כספים חסומים כדי לרכוש אוכל עבור הציבור באיראן, הציתו גל תגובות כועסות במדינה. בעוד ואנס טען כי המהלך יועיל לחקלאים ויספק לחם לאוכלוסייה – נראה כי איראן לא קונה את הנרטיב הזה.

אזרחי איראן הבהירו כי הניסיון לצמצם את מצוקתם ל"בעיית רעב" הוא שגוי מיסודו. "הכול קיים כאן. מדיניות הממשלה הפכה את המזון לבלתי ניתן להשגה. משלוח דגנים לא יפתור את הבעיות שלנו", אמר אחד האזרחים לרשת "איראן אינטרנשיונאל". לדבריו, העשור של ניהול כושל ושחיתות הוא שגורם להחמרה הכלכלית.
"הכסף יגיע לחיזבאללה וחמאס, לא לעם"
חלק גדול מהמגיבים הסתפקו לגבי היכולת של כל סיוע כלכלי להגיע לידי האזרח הפשוט. רבים טוענים כי המשטר בטהרן מעדיף באופן עקבי את האסטרטגיה האזורית שלו על פני רווחת אזרחיו.

"כרגע המשטר בטח חושב איך לשלוח את החיטה הזו ללבנון ולעיראק", כתב אחד האזרחים, בהתייחסו לתמיכה הממושכת של טהרן בארגוני טרור ומיליציות פרוקסי. מגיב אחר הוסיף: "מר ואנס, איראן היא מדינה עשירה. אם אינך מאמין לי, שאל את חיזבאללה, חמאס והחות'ים".
סמל החופש: האורז שנזרק באוויר
רבים הצביעו על המחאות הלאומיות של ינואר 2026 כהוכחה לכך שהציבור דורש שינוי פוליטי ודמוקרטי. אחד הרגעים הסמליים שצוינו היה בעיר אבדאנאן, שם נראו מפגינים זורקים אורז לאוויר – מחווה שפורשה כסירוב מוחלט לתיוג המאבק שלהם כמאבק על אוכל.

"מר ואנס, לא היית שם בלילות ינואר באבדאנאן כשגרגירי האורז נפלו מהשמיים כמו שלג", כתב אזרח. עבור המפגינים, מדובר במאבק על כבוד, חופש ותרבות לאומית, מול שלטון שפועל בניגוד לרצון עמו.
