מזכ"ל נאט"ו, מארק רוטה, נוחת היום (רביעי) בבית הלבן לפגישה אישית עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כאשר ברקע האיום להוציא את ארה"ב מהברית בת ה-77 שנים, בשל סירובן של חברות הברית לסייע בפתיחת נתיבי הנפט במצרי הורמוז.

האווירה המתוחה בנאט"ו הגיעה לשיאה לאחר ששר המלחמה האמריקני פיט הגסת' תקף את בעלות הברית בבריסל, בטענה שלא אפשרו לארה"ב להשתמש בבסיסיהן ביבשת כדי לתקוף את איראן. יתרה מכך, מדינות אירופה לא עודכנו מראש על הפעולות הצבאיות שנפתחו בסוף פברואר, וחלקן אף הביעו ביקורת גלויה על האסטרטגיה של טראמפ.
רוטה מנסה לנקוט בטקטיקה מוכרת: מחמאות. בראיון שהעניק אמש ל-"Fox News", רשת המועדפת על הנשיא, הצהיר רוטה בגלוי: "אני מגבה את טראמפ במאה אחוז בכל הקשור למאמציו באיראן". הוא הדגיש כי חוסר ההסכמה על השימוש בבסיסים הוא מקרה מבודד בלבד. ניסיונותיו של רוטה לפייס את טראמפ הגיעו בעבר לשיאים חריגים, כולל שליחת הודעות טקסט מתרפסות שפורסמו על ידי הנשיא ברשתות החברתיות, ואף כינוי הנשיא בכינויים אישיים במהלך פסגות קודמות.

היעד המרכזי של רוטה הוא שימור נאט"ו כארגון מאוחד, גם במחיר של כניעה לדרישות הכלכליות של הבית הלבן. כזכור, טראמפ לחץ בשנה שעברה על מנהיגי המדינות להתחייב להשקעה של 5% מהתמ"ג שלהן בביטחון עד שנת 2035 – דרישה שהפכה כעת לעמוד השדרה של מאמצי הפיוס של רוטה.
נאט"ו, שהוקמה ב-1949 כדי להוות משקל נגד לאיום הסובייטי, עומדת מאז כניסתו של טראמפ לתפקידו השני בפני זעזועים מתמידים. מערכת היחסים בין הצדדים ידעה מורדות חדות, כמו התקרית המפתיעה שבה טראמפ איים לרכוש או לספח את גרינלנד, אי המהווה חלק מדנמרק.

כעת, כשהפנטגון מאותת על צמצום הכוחות באירופה כדי להתמקד באיומים אחרים בעולם, עתיד הארגון תלוי במידה רבה בתוצאות הפגישה בבית הלבן. בעוד טראמפ ממשיך לתהות בפומבי מדוע על ארה"ב לשאת בנטל הצבאי של הגנת אירופה, רוטה מקווה ש"שיטת הליטוף" שלו תצליח להשאיר את המעצמה האמריקנית בתוך הברית הצבאית החשובה בעולם, רגע לפני הפסגה הקריטית בטורקיה.
