משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה פרסמו היום (שלישי) אזהרה לציבור המטיילים בעקבות תוצאות חריגות שנמצאו בדיגום מים שבוצע ב-22 ביוני בנחלים שונים בצפון הארץ. בבדיקות נמצאו ריכוזים גבוהים של חיידקי קולי צואתי, המעידים על זיהום במים ועלולים להוות סיכון בריאותי למתרחצים. על פי הנחיות משרד הבריאות, הרף המומלץ עומד על עד 400 חיידקי קולי צואתי ל-100 מ"ל מים. אולם במספר אתרים פופולריים נמדדו ערכים גבוהים משמעותית.

אלו האתרים שבהם נמצאו חריגות
בבדיקות שנערכו נמצאו הממצאים הבאים:
בניאס – גשר כפר סאלד: 550 חיידקים ל-100 מ"ל.
חצבאני – גן הצפון: 680.
טיילת מפגש הנחלים (כניסה לירדן): 2,500 – הנתון הגבוה ביותר שנמדד.
נהר הירדן – גשר יוסף: 1,100.
גשר להבות הבשן: 1,900.
גשר החמישה: 1,050.
גשר הפקק (חורי): 420.
מצד עתרת: 470.
גשר אריק: 440.
בריכת המשושים: 1,800.
ג'ילבון – מפל דבורה: 620.
זאכי: 470.
יהודייה: 430.
צלמון – טחנת הקמח: 1,100.

באילו אתרים מומלץ שלא להיכנס למים?
בעקבות הממצאים קוראים משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה לציבור להימנע מכניסה למים באתרים הבאים:
בניאס – גשר כפר סאלד.
חצבאני – מגן הצפון ועד טיילת מפגש הנחלים.
נהר הירדן – מגשר יוסף ועד גשר אריק.
בריכת המשושים.
נחל ג'ילבון.
הזאכי.
נחל יהודייה.
נחל צלמון באזור טחנת הקמח
מה הסיכון הבריאותי?
חשיפה למים מזוהמים עלולה לגרום למגוון תסמינים ובהם שלשולים, כאבי בטן, הקאות, חום, דלקות עור ולעיתים גם זיהומים חמורים יותר, במיוחד בקרב ילדים, קשישים ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.

מקור הזיהום עדיין לא אותר
במשרד להגנת הסביבה ציינו כי בשלב זה לא נמצא מקור זיהום ידוע שיכול להסביר את החריגות שנמדדו. הדיגום מתבצע באופן שגרתי אחת לשבועיים על ידי פקחי רשות הטבע והגנים בנקודות קבועות ברחבי הגליל והגולן. משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מסרו כי ימשיכו לבצע דיגומים ומעקב אחר איכות המים, ויעדכנו את הציבור בהתאם להתפתחויות.
