במקביל לשיחות המשא ומתן המתנהלות בין ארצות הברית לאיראן, פיקוד המרכז האמריקני עדכן היום (שלישי) ברשת X כי הכוחות נותרים ערניים ונוכחים באזור. לפי ההודעה, שתי נושאות מטוסים אמריקניות ממשיכות לפעול במזרח התיכון, ככל הנראה כחלק מהיערכות מבצעית.

כך כתב סנטקום ברשת X: "אוניית המלחמה ג'ורג' ה.וו. בוש (CVN 77) הפליגה בים הערבי. שתי נושאות מטוסים המשיכו לפעול במזרח התיכון, בעוד כוחות אמריקאיים נותרו נוכחים וערניים".

הודעת סנטקום מעלה תהיות לנוכח ההתפארות האמריקנית בהצלחת המגעים מול איראן. רק אתמול מסר שר האוצר האמריקני כי "בהתאם לשיחות הפוריות שהתנהלו בשווייץ", כל ההגבלות והסנקציות על איראן בכל הנוגע למכירת נפט הוסרו למשך 60 ימי המשא ומתן.
עוד הוסיף כי "תחת הנשיא דונלד טראמפ וסגנו, אנו ממשיכים לפעול להפיכת העולם לבטוח ומשגשג יותר", תוך התעלמות מהסכנות הטמונות במתן אפשרות לאיראן לייצב במהירות את כלכלתה המרוסקת – ובכך לאפשר לה להתחזק מחדש.

המשא ומתן מתקדם?
חלפו כיומיים מאז החל המשא ומתן בין האמריקנים לאיראנים, מיד לאחר טקס החתימה על מזכר ההבנות שנערך בשבוע שעבר. לאחר שעות מתוחות, מסר אתמול סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס כי הוא עדיין שוהה באתר הנופש בורגנשטוק שבשווייץ. מנגד, זמן קצר לאחר מכן דיווחו כלי תקשורת באיראן כי יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י כבר עזבו את המקום.
למרות עזיבת הבכירים, השיחות לא הסתיימו. בימים הקרובים צפויים הצדדים להמשיך בדיונים מקצועיים שמטרתם לגבש מנגנונים מעשיים ליישום ההבנות שהושגו עד כה. גורם אמריקני המעורה בפרטים מסר כי במהלך השיחות הושגה התקדמות במספר נושאים מרכזיים, בהם המצב בלבנון והמתיחות סביב מצר הורמוז.

אחת ההבנות המרכזיות שעליהן דווח היא הקמת "קו תקשורת לניהול תקריות" במצר הורמוז. קטאר ופקיסטן, המשמשות כמתווכות בין הצדדים, מסרו כי המנגנון נועד למנוע חיכוכים ואי-הבנות באזור ולהבטיח את חופש השיט במעבר הימי האסטרטגי בתקופת תוקפו של מזכר ההבנות.
הנושא הפך לאחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בשבועות האחרונים, לאחר שבאיראן איימו שוב ושוב על סגירת המצר. גורמים אמריקניים דחו את הטענות והבהירו כי לטהרן אין יכולת מעשית למנוע תנועה ימית במעבר. מנגד, באיראן המשיכו לשדר מסרים תקיפים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי והמדיניות החוץ בפרלמנט האיראני, איברהים עזיזי, הצהיר כי "מצר הורמוז אינו הקזינו של אף אחד", והבהיר כי ההחלטות בנושא יתקבלו בטהרן.

במקביל, דווח על הקמת "תא למניעת חיכוך" בלבנון, שאמור לעסוק בשמירה על הפסקת האש ובמניעת הידרדרות מחודשת בגזרה. בהודעה שפורסמה לא נמסרו פרטים רבים על אופן פעולתו של המנגנון, וגם זהות הגורמים שייקחו בו חלק לא הובהרה.
באיראן מיהרו להציג את ההתפתחויות כהישג מדיני. שר החוץ עראקצ'י כינה את מנגנון התיאום בלבנון "המבחן האמיתי הראשון" של ההבנות שהושגו. לדבריו, כבר נרשמו גם תוצאות כלכליות ראשונות, כאשר חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו שוחררו.
