דובר צה"ל אישר היום (שלישי) כי כוחותינו תקפו חוליית מחבלים חמושים בדרום לבנון במטרה "להסיר איום מיידי". המחבלים זוהו במרחב רכס עלי א-טאהר, סמוך לכוחות צה"ל הפועלים במרחב הביטחוני. מיד עם הזיהוי בוצעה סגירת מעגל מהירה, והכוחות תקפו את החוליה מצפון למרחב הביטחוני.

מוקדם יותר דיווחו כלי תקשורת בלבנון על תקיפה שביצע כלי טיס באזור נבטיה אל-פוקא. על פי הדיווחים הראשוניים, בתקיפה נהרגו שני בני אדם ושניים נוספים נפצעו. מדובר בתקיפה הישראלית הראשונה בשטח לבנון לאחר שקט יחסי של כשלוש יממות.

כוחותינו ביצעו תקיפה להסרת איום בדרום לבנון
האירוע מתרחש על רקע איומים חוזרים מצד טהרן בשבועות האחרונים, לפיהם פעילות ישראלית בלבנון מהווה הפרה של ההבנות בין וושינגטון לאיראן. שגריר איראן בלבנון התייחס לתקיפה והזהיר מפני השלכותיה על המגעים המדיניים באזור, בציינו כי "כל הפרה של מזכר ההבנות תציב אתגרים בפני תהליך שיחות השלום".

כתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן הדגיש כי אין לראות באירוע פעולה התקפית יוצאת דופן: "מדובר בסך הכל בחיסול מחבלים שסיכנו את חיי הלוחמים שלנו, ולא באיזו תקיפה משמעותית". לדבריו, אירועים מסוג זה צריכים להיות חלק מהשגרה המבצעית בשטח אויב, בו יש להשמיד כל איום מזוהה. ביטון רוזן הבהיר כי נכון לעכשיו צה"ל מתמקד בפעילות להסרת סכנה מיידית וטרם עבר לפעילות יזומה רחבה יותר באזור.
בעקבות התקיפה, ארגון הטרור הרצחני חיזבאללה פרסם הודעה נגד ישראל: "בא האויב פתח באש מקלעים לעבר קבוצת אזרחים – שפעלו לפינוי כבישים ולחילוץ גופות מההריסות. המתקפה הביאה למותם של שני אזרחים, אחד מהם עובד עירייה. אנו מזהירים כי זו הפרה בוטה של הפסקת האש שבה דבקנו עד כה".
התקרית הזו והתגובות בלבנון ובאיראן מתרחשות על רקע מה שפרשננו המדיני תמיר מורג מכנה "מדרון חלקלק" מסוכן בלבנון. מורג מסביר כי ישראל נקלעה למציאות שבה היא מוותרת בהדרגה על חופש הפעולה שלה לטובת הבנות עקיפות בין וושינגטון לטהרן, שהיא כלל אינה צד רשמי להן. לפי ניתוחו, ההימנעות מתקיפות יזומות במרחב שבין הליטני לקו הצהוב, האזור שבו התנהלה רוב הלחימה, מעניקה לאיראן מעמד כמעט רשמי בלבנון ומגדילה את תאבונה.

שלב אחר שלב: כך ישראל איבדה את חופש הפעולה מול חיזבאללה
אל מול המורכבות המדינית והאיומים מהצפון, ח"כ אביחי בוארון טען היום בריאיון לערוץ 14 כי למרות הכוונה לשחרר את כיתות הכוננות ולהסיר חלק ממגבלות פיקוד העורף, אסור להשלות את הציבור שהאיום הוסר. בוארון הדגיש כי לצה"ל יש גיבוי מלא מהדרג המדיני לנטרל כל איום, גם בשלבי ההתהוות שלו, ומצהיר כי ישראל לא תצא מדרום לבנון בעתיד הנראה לעין.

לדברי הח"כ, לקחי השבעה באוקטובר מחייבים אסטרטגיה שבה ישראל נשארת ברצועת הביטחון ובנקודות אסטרטגיות כמו הבופור ורכס אל-חיאם עד לפירוקו המוחלט של חיזבאללה מנשקו, שכן המטרה היא להבטיח שאזרחי ישראל לא יחיו עוד תחת איום של ירי נ"ט או חדירת כוחות רדואן ליישובים.
