בעקבות המצור הימי האמריקאי על מצר הורמוז, האיראנים נחנקים כלכלית. רק אמש פרסמנו כאן על היקף הנזק העצום לתעשיית הנפט, והערב (שני) אנחנו חושפים כיצד טהרן מנסה להחזיק את הכלכלה בחיים באמצעות רשת הברחות שעוברת כמעט כולה דרך טורקיה.

בעבר, כפי שפרסמנו בחדשות 14, רוב הפעילות הכספית של האיראנים עברה דרך דובאי. אך בעקבות התקיפות האחרונות במפרץ וההתקרבות של מדינות המפרץ לארצות הברית, עיקר התנועה הכספית עברה לטורקיה.
לפי מקורותינו, הכסף זורם בכמה מסלולים במקביל: קריפטו, העברות בנקאיות, מזומן וזהב. האמריקאים כבר מנטרים את החשבונות וחלק מבורסות הקריפטו, ולכן האיראנים מעבירים יותר ויותר פעילות לשיטת "חוואלה" – מנגנון כספים לא רשמי.

כך זה עובד: איראנים מוסרים מזומן לצ'יינג'ים בטורקיה, ובמקביל חלפנים בתוך איראן משחררים דולרים או כסף מקומי, עבור משמרות המהפכה. במקרים אחרים, איראן מעבירה לטורקים נפט, סחורות או מטבע זר – והטורקים מחזירים דולרים. הכול מתבצע בקלות יחסית בזכות הגבול היבשתי בין המדינות.
במקביל, מטוסים פרטיים ממשיכים לנוע על ציר רוסיה-טורקיה-איראן, ועל פי ההערכות מעבירים כסף פיזי וזהב. בנוסף, האיראנים עדיין מצליחים להעביר ציוד דרך הים הכספי לרוסיה.

גם הכסף שמגיע מסין עבור רכישת נפט, בעיקר מהמיכליות שיצאו עוד לפני המצור, משולם ביואן סיני ומשם זורם לטורקיה. ובטהרן יודעים היטב: בלי הצינור הטורקי ובלי העלמת העין של ארדואן, יהיה להם קשה מאוד לשרוד את הלחץ הכלכלי.
