במהלך חודש פברואר האחרון, בחדר מאובטח באחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה, פרש בנימין נתניהו בפני דונלד טראמפ סדרת מסמכים מודיעיניים ששינתה את פני המזרח התיכון. נתניהו הציג נתונים המוכיחים כי איראן נמצאת במרחק שבועות בודדים מהרכבת ראש נפץ גרעיני על טיל בליסטי, כך דוו היום (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.

הנשיא האמריקני הקשיב לטיעון המרכזי של ראש הממשלה: סנקציות כלכליות הן כלי של העבר, והדרך היחידה למנוע מלחמה של שנים היא "עריפת ראש הנחש" – חיסול ישיר של המנהיג העליון עלי חמינאי וצמרת המשטר.
המידע המודיעיני שהכריע את הכף סופית הגיע ברגע האחרון: פגישת פסגה של חמינאי עם עוזריו הבכירים, שתוכננה למוצאי שבת, הוקדמה לשעות הבוקר. נתניהו זיהה את חלון ההזדמנויות הנדיר ומיהר ליצור קשר עם טראמפ כדי לדחוף לאישור פקודת המבצע.

המקורות ששוחחו עם רויטרס חושפים כי נתניהו השתמש בטיעון אישי רב עוצמה – איומי ההתנקשות האיראניים על חייו של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות האחרון. נתניהו הסביר לנשיא כי מדובר ברגע שלא יחזור, בו כל צמרת הפיקוד האיראנית חשופה במתחם אחד. טראמפ, שעד אז התלבט לגבי היקף המעורבות האמריקנית מחשש ל"מלחמה רחוקה ומורכבת", השתכנע כי מכה כירורגית אחת עדיפה על פני עימות מתמשך.
בשיחה המכריעה אמר נתניהו לטראמפ: "דונלד, ייתכן שלא תהיה עוד הזדמנות כזו לעולם. המודיעין מראה שהם כולם שם, במתחם אחד. זו ההזדמנות שלך לעשות היסטוריה. זה הזמן לחסל את המשטר ששלח מתנקשים לרדוף אחריך וניסה לפגוע בך. הגיע הרגע לנקום על ניסיונות ההתנקשות בך".

נתניהו הוסיף ופרש את משנתו לגבי חוסר היעילות של הכלים הדיפלומטיים: "הסנקציות הן כלי של העבר. הן לא יעצרו את הפצצה. כדי למנוע מלחמה של שנים, אנחנו חייבים להכות בראש הנחש עכשיו. עריפת הדרג הפיקודי העליון היא הדרך היחידה להפיל את המשטר בלי לפלוש לטהרן".
טראמפ, שהבין כי חיסול ההנהגה עשוי להוביל להקמת ממשלה נוחה יותר למשא ומתן בטהרן, השיב: "אם אנחנו הולכים על זה, זה חייב להיות מוחץ. המנהיג העליון הוא מטרה לגיטימית. אנחנו לא מחפשים הסלמה, אנחנו מחפשים סוף למשטר הטרור הזה".

הדיווח חושף פרטים נוספים על התיאום המבצעי: המודיעין הצביע על כך שחמינאי וסגניו ייפגשו במתחם המגורים בטהרן, מה שהפך אותם לפגיעים במכת העריפה. נתניהו מצדו הבהיר בשיחות סגורות: "מישהו באמת חושב שאפשר להגיד לנשיא טראמפ מה לעשות? ההחלטה היא שלו בלבד כי הוא מבין שזה האינטרס של אמריקה".
חשיפת פרטי המבצע מגיעה בנקודת זמן קריטית במערכה. אתמול (שני), בהודעה דרמטית שהפתיעה את הקהילה הבינלאומית, הודיע הנשיא טראמפ על הארכת האולטימטום להשמדת תשתיות האנרגיה באיראן ב-5 ימים נוספים, עד ליום שישי ה-27 במרץ. טראמפ טען כי הבית הלבן מקיים "שיחות חזקות וטובות מאוד" עם גורמים איראניים בכירים, צעד שנתפס כניסיון אחרון למשא ומתן תחת אש לפני פקיעת הדד-ליין.

בטהרן מיהרו להגיב בביטול לדברי הנשיא האמריקני. משרד החוץ האיראני פרסם הכחשה גורפת לקיום המגעים וכינה את הצהרת טראמפ "לוחמה פסיכולוגית שקרית שנועדה להסוות את כישלונו בשטח". בטהרן טענו כי הארכת האולטימטום נובעת מחשש אמריקני מתגובת איראן ומההשלכות על שוק האנרגיה העולמי, ולא מתוך משא ומתן אמיתי.
