מחקר חדש מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו גילה כי שימוש תדיר ברשתות חברתיות עלול לפגוע ביכולות הקוגניטיביות של ילדים ובראשן הקריאה, הזיכרון והאוצר המילולי, כך פורסם היום (חמישי) ב"ניו-יורק פוסט".
המחקר, שהתבסס על נתונים של למעלה מ-6,000 ילדים בני 9 עד 11 המשתתפים במחקר האורך הלאומי ABCD, עקב אחר הרגלי השימוש שלהם ברשתות החברתיות וביצע להם סדרת מבחנים קוגניטיביים.

הילדים חולקו לשלוש קבוצות: כאלה שכמעט לא השתמשו ברשתות, כאלה שהשתמשו כשעה ביום בגיל 13 וכאלה שבילו למעלה משלוש שעות ביום באפליקציות. התוצאות היו ברורות – ילדים שבילו שעה ביום ברשתות החברתיות קיבלו ציון נמוך ב-1 עד 2 נקודות במבחני קריאה וזיכרון לעומת מי שלא השתמש כלל, ואילו אלה שבילו שלוש שעות ומעלה קיבלו ציונים נמוכים עד חמש נקודות.
לדברי ד"ר סנ'יב קותארה, מנהל הנוירולוגיה הפדיאטרית במרכז הרפואי Northwell Health, שלא היה מעורב במחקר, ייתכן שהבעיה נובעת משני גורמים: שימוש ברשתות בזמן הלימודים הפוגע בריכוז, או גלישה לילית הגורמת לעייפות ולחוסר שינה.

המחקר הבחין כי ההשפעה השלילית נובעת באופן ספציפי מרשתות חברתיות ולא מצפייה בטלוויזיה או מסכים אחרים הנחשבים לפעילות פסיבית יותר. לדבריו של קותארה, השימוש ברשתות דורש מעורבות גבוהה יותר מהילד ולכן גוזל קשב קוגניטיבי המשפיע על ההישגים הלימודיים.
ב-2023 הזהיר המנתח הכללי של ארצות הברית כי שימוש ממושך ברשתות עלול לפגוע גם בבריאות הנפשית של ילדים ובני נוער, ולגרום לבעיות של דימוי עצמי, חרדה ודיכאון. בעקבות ממצאים אלו, מקומות רבים בארה"ב, ובהן ניו-יורק, החלו להגביל שימוש בטלפונים בבתי הספר. השנה אף הוחלה בעיר ניו-יורק מדיניות "bell-to-bell", איסור שימוש בטלפונים לאורך כל יום הלימודים.

ד"ר קותארה ממליץ להורים לאמץ גישה דומה בבית ולהציב גבולות ברורים לשימוש ברשתות, לצד חיזוק חיובי, לדבריו: "לתת לילדים פרס על התנהגות טובה, סרט בסוף השבוע, זמן ספורט נוסף או ארוחה טובה – זו הדרך לעודד אותם להיות פחות ברשתות ויותר ממוקדים בלימודים".
