הסכסוך ארוך השנים בדרום חבל קווקז עתיד להסתיים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש כי הוא עתיד היום (שישי) לאחר פסגה מדינית בין נשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב לבין ראש ממשלת ארמניה ניקול פאשיניאן במסגרתה השניים יחתמו על הסכם שלום היסטורי.
"שתי המדינות הללו היו במלחמה במשך שנים, וכתוצאה מכך נהרגו אלפי אנשים ומנהיגים רבים ניסו לעצור את המלחמה, ללא הצלחה, עד עכשיו. מחר, הנשיא אילייב וראש הממשלה פאשיניאן יצטרפו אליי לטקס החתימה הרשמי על הסכם שלום", כתב הנשיא, "אני גאה בשני המנהיגים האמיצים, שעשו את הדבר הנכון עבור האנשים הנפלאים של ארמניה ואזרבייג'אן".

בתיווך הבית הלבן: האם הסכסוך בדרום הקווקז לקראת סיום?

טראמפ הודיע כי במקביל לחתימת הסכם השלום, ארה"ב תחתום על הסכם בילרטלי חדש עם שתי המדינות, במטרה "לקדם הזדמנויות כלכליות ולמצות את מלוא הפוטניצאל של מרחב דרום הקווקז".
הסכסוך בין שתי המדינות נסוב בעיקר סביב חבל נאגורנו-קרבאח שבגבול בין המדינות כאשר כל אחד מהצדדים טען לריבונותו על האזור. הקרבות הקשים שבאזור התרחשו בעוצמה משתנה מזה עשורים הסתיימו בשנת 2023, אז האזרים כבשו את החבל, ואילצו יותר מ-10,000 ארמנים להתפנות. בדיווחים השונים לא נאמר מה יהיה גורלו של החבל והאם יישאר בשליטה אזרית.

בתיווך טראמפ: ארמניה ואזרבייג'ן קרובות להסכם שלום היסטורי
במרכז שיחות השלום שהבשילו ככל הנראה להסכם, עמד מסדרון זאנגזור, נתיב תחבורה שנועד לחבר את אזרבייג'ן למובלעת נחיצ'בן בגבול עם טורקיה, דרך שטח ארמני. בעוד אזרבייג'ן בקישה שליטה ישירה במסדרון וללא מעורבות בינלאומית, ארמניה התעקשה שהשליטה תישאר בידיה, מתוך חשש לפגיעה בריבונותה.

למסדרון זאנגזור חשיבות אסטרטגית לכלל האזור – מבחינה לוגיסטית, ביטחונית וכלכלית – ונראה שגם ארה"ב מבקשת לקחת בו חלק. וושינגטון אף הציעה לנהל את המסדרון כדי לאפשר תנועת מטענים בין אסיה ואירופה, אך רעיון זה עורר התנגדות חריפה מצד רוסיה ואיראן, שמזהות בו איום ישיר על שליטתן בנתיבי הסחר האזוריים.
לפי מקורות שדיברו עם AP, במסגרת ההסכם, ארה"ב אכן תזכה בזכויות לנהל את המסדרון ולפתח אותו, ללא שתצטרך לשלם עליו. המסדרון צפוי לקבל את השם החדש "דרך טראמפ לשלום בינלאומי ולשגשוג" ואמור להכיל בסופו של התהליך צינור נפט וצינור גז, כמו גם כבלים אופטיים וקו רכבת, במטרה לשנע מוצרים וגם אנשים. הפתרון יאפשר לאזרבייג'אן לראשונה מזה שנים גם חיבור ישיר למובלעת נחיצ'בן, הנמצאת בסמוך לגבול עם טורקיה, והייתה מופרדת עד עתה בשטח ארמני.
