נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יארח השבוע בוושינגטון את נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, לפסגה שעשויה להוביל להסכם שלום היסטורי בין שתי המדינות. הפגישה, שתיערך בבית הלבן בימים חמישי ושישי, משדרת מסר ברור על מחויבותן של באקו וירוואן למציאת פתרון לסכסוך רב-שנים, תוך התרחקות מהשפעת הקרמלין.
הציפייה להסכם בין שתי הרפובליקות הקווקזיות לשעבר באה לאחר עשרות שנים של עימותים, ובעיקר על רקע מלחמת נגורנו-קרבאך. הפגישה עם טראמפ נועדה לחזק את שיתוף הפעולה עם המערב ולבסס את מעמדה של ארה"ב כמתווך עולמי מרכזי. העיתוי, כך לפי גורמים מדיניים, אינו מקרי, ונועד להמחיש למוסקבה את כוונת הצדדים להתקדם לקראת שלום מחוץ למסלול הרוסי.

במרכז שיחות השלום עומד מסדרון זאנגזור, נתיב תחבורה שנועד לחבר את אזרבייג'ן למובלעת נחיצ'בן בגבול עם טורקיה, דרך שטח ארמני. בעוד אזרבייג'ן מבקשת שליטה ישירה במסדרון וללא מעורבות בינלאומית, ארמניה מתעקשת שהשליטה תישאר בידיה, מתוך חשש לפגיעה בריבונותה.
למסדרון זאנגזור חשיבות אסטרטגית לכלל האזור – מבחינה לוגיסטית, ביטחונית וכלכלית – ונראה שגם ארה"ב מבקשת לקחת בו חלק. וושינגטון אף הציעה לנהל את המסדרון כדי לאפשר תנועת מטענים בין אסיה ואירופה, אך רעיון זה עורר התנגדות חריפה מצד רוסיה ואיראן, שמזהות בו איום ישיר על שליטתן בנתיבי הסחר האזוריים.

התרחקותן של באקו וירוואן ממוסקבה ניכרת בשנים האחרונות. אזרבייג'ן השתלטה מחדש על קרבאך בספטמבר 2023, ובשנה שחלפה הסכימו שתי המדינות על נוסח להסכם שלום – ללא מעורבות רוסית. ניסיון של הקרמלין להחזיר את השפעתו באזור נבלם גם בעקבות התרסקות מטוס אזרי בדצמבר האחרון, שאזרבייג'ן מאשימה בה את רוסיה, ומתכוונת להגיש תביעה נגדה בבתי משפט בינלאומיים.
