מבצע "עם כלביא": יותר מ-12 שעות חלפו מאזנפתחה מתקפת המנע הקטלנית של ישראל באיראן, שהביאה עד כה לפי דיווחים ל-78 הרוגים לפחות ויותר מ-300 פצועים. התקיפות נמשכות כל העת, כאשר במוקד נמצאות טהרן, נתנז, תבריז, שיראז, כרמנשאה, פיראנשאהר וערים נוספות.
צה"ל פתח במבצע בהנחיית הדרג המדיני, על בסיס מודיעין איכותי, במטרה לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית ובתגובה לתוקפנות המתמשכת של המשטר האיראני נגד ישראל. מהלומת הפתיחה, שבוצעה על ידי עשרות מטוסי קרב של חיל האוויר, כללה תקיפה של עשרות מטרות צבאיות, ובהן מטרות גרעין במרחבים שונים באיראן.



ההחלטה על המתקפה התקבלה על רקע המאמצים המתמשכים של איראן לקדם טרור באופן ישיר ועקיף נגד ישראל, לממן ולהכווין את שלוחיה במזרח התיכון, ולהתקדם לעבר נשק גרעיני. בצה"ל אמרו כי איראן קרובה יותר מאי פעם להשגת נשק גרעיני, המהווה איום קיומי על מדינת ישראל ואיום משמעותי לעולם כולו.
במהלך הלילה, יותר מ-200 מטוסי קרב תקפו, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן, למעלה מ-100 מטרות ברחבי איראן. בין היעדים המרכזיים שהותקפו היה אתר העשרת האורניום הגדול ביותר באיראן, במרחב נתנז. בתקיפה נפגע המרחב התת-קרקעי באתר, המכיל אולם העשרה עם צנטריפוגות, תשתיות חשמל ותשתיות תומכות.

בנוסף, חוסלו בתקיפות ממוקדות שלושת המפקדים הצבאיים הבכירים ביותר של המשטר האיראני: רמטכ"ל הכוחות המזוינים, מחמד חסין באקרי; מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי; ומפקד מפקדת החירום ח'אתם אלאנביאא', ח'אתם-ע'לאם עלי רשיד. כמו כן, חוסל מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'י-זאדה, יחד עם צמרת הפיקוד שלו, אשר היו אחראים לירי הטילים והכטב"מים לעבר ישראל בחודשים האחרונים.

במקביל לפגיעה בצמרת הפיקוד ובתוכנית הגרעין, צה"ל השלים מהלומות נרחבות נגד מערכי ההגנה האווירית וטילי הקרקע-קרקע של איראן. הושמדו עשרות מכ"מים, משגרי טילי קרקע-אוויר, אתרי אחסון טילים ומשגרים, לרבות טילים בליסטיים שכוונו לעבר ישראל.
פעולות אלו נועדו לשפר את חופש הפעולה האווירי של חיל האוויר ולהסיר איומים מיידיים. במקביל לתקיפות, חיל האוויר ממשיך לפעול ליירוט כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו מאיראן. ראש אגף המודיעין, אלוף שלומי בינדר, ציין כי "אגף המודיעין עבד מאוד קשה כדי להביא את ההתרעה על ההתקדמות בגרעין, והוא מוכן למשימה ובכוננות גבוהה".

הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר, הסביר אתמול: "יצאנו למתקפה כי הגיעה השעה, הגענו לנקודת האל-חזור. אסור לנו לחכות לזמן פעולה אחר, אין לנו ברירה. ההיסטוריה הרחוקה והקרובה לימדה אותנו שמול שאיפות להשמידנו אסור להרכין ראש".
בעקבות המצב, פיקוד העורף עדכן את הנחיות ההתגוננות, והחל מהשעה 3:00 לפנות בוקר חל שינוי מיידי במדיניות, במסגרתו כל אזורי הארץ עברו למדרג פעילות הכרחית. ההנחיות כוללות איסור על פעילויות חינוכיות, התקהלויות ומקומות עבודה, למעט משק חיוני.

מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, הדגיש: "בעת קבלת התרעה יש להיכנס למרחבים המוגנים ולהישאר בהם עד להודעה חדשה. אנחנו לפני ימים עצימים ומורכבים. אנו חזקים וערוכים יחד לשמור ולהגן על מדינת ישראל". בצה"ל מדגישים כי הם ערוכים להמשיך ולפעול ככל שיידרש וכי החוסן האזרחי מהווה מרכיב חשוב במערכה.
במקביל ללחימה באיראן – הפעילות הצבאית בעזה נמשכת
שני לוחמי הנדסה בגדוד 601, עוצבת ׳עקבות הברזל׳ (401), נפצעו באורח קשה מוקדם יותר היום בקרב בצפון רצועת עזה. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחותיהם עודכנו.

בתוך כך כתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן פרסם לראשונה כי במסגרת מבצע "עם כלביא", כוחות צה"ל ברצועת עזה מרודדים כעת לטובת משימות בזירות לחימה אחרות. המהלך נועד לשמש עתודה מטכ"לית במקרה של הסלמה בגבולות נוספים, וכן במידה והמערכה מול איראן תתפתח.
רה"מ נתניהו שוחח עם מנהיגים בעולם: "גילו הבנה"
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים החל משעות הלילה שיחות עם מנהיגים ברחבי העולם, בעקבות ההתפתחויות הביטחוניות מול איראן. בין היתר שוחח נתניהו עם קנצלר גרמניה, ראש ממשלת הודו ונשיא צרפת.
בהמשך צפוי ראש הממשלה לשוחח עם נשיא ארצות-הברית טראמפ, נשיא רוסיה פוטין וראש ממשלת בריטניה. המנהיגים גילו הבנה לצרכי ההגנה של ישראל מפני איום ההשמדה של איראן, וראש הממשלה אמר כי ימשיך להיות מולם בקשר מתמשך בימים הקרובים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר לרשת CNN כי ארצות הברית וממשלו תומכים בישראל "כפי שאף אחד מעולם לא תמך בה" וכינה את המתקפות נגד איראן "מוצלחות מאוד".
בריאיון לרשת האמריקאית הנשיא ביקר את איראן ואמר "הם היו צריכים להקשיב לי כשאמרתי להם. נתתי להם 60 יום אזהרה, והיום הוא היום ה-61". הם היו צריכים לבוא לשולחן (המשא ומתן) ולהשיג עסקה, לפני שזה יהיה מאוחר מידי". טראמפ הוסיף כי כעת "האנשים שעשיתי איתם משא ומתן, הקשוחים שבהם – מתים".

קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ, פרסם ברשת X כי עודכן מראש על ידי ראש הממשלה נתניהו טרם המתקפה. לדבריו, "לישראל יש את הזכות להגן על קיומה ועל ביטחון אזרחיה".
גם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית. "צרפת גינתה שוב ושוב את תוכנית הגרעין של איראן ונקטה בכל האמצעים הדיפלומטיים המתאימים בתגובה. בהקשר זה, צרפת מאשררת מחדש את זכותה של ישראל להגן על עצמה ולהבטיח את ביטחונה", אמר.
