כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס היום (רביעי) בתוכנית "ישראל הבוקר", לשיחות שהתנהלו בין ארה"ב לאיראן במטרה להגיע להסכם גרעין חדש. לדבריו, ההערכה בישראל היא שהשיחות נמצאים על סף פיצוץ וייתכן כי בקרוב מאוד נראה תקיפה באיראן, אפילו במעורבות ממשל טראמפ.
לדברי כתבנו המדיני, "בישראל מעריכים ששיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן נמצאות על סף פיצוץ. אם אכן ההערכה הזו נכונה, אז יכול מאוד להיות שאנחנו מתקרבים לעבר תקיפה ישראלית, ואולי אפילו תקיפה ישראלית-אמריקנית נגד מתקני הגרעין.

"עד לא מזמן בוושינגטון הייתה אופטימיות גדולה שהסכם גרעין עם איראן נמצא מעבר לפינה, מה שעורר דאגה גדולה בישראל. אבל אתמול אומרת דוברת הבית הלבן קרוליין לויט: 'השליח המיוחד וויטקוף שלח הצעה מפורטת מאוד וראויה למשטר האיראני שהנשיא מקווה שהם יקבלו. אם לא הם יעמדו בפני השלכות חמורות כפי שהנשיא בעצמו חזר והדגיש'".
כתבנו המדיני ציין כי בישראל מעריכים שהשיחות לא יובילו להסכם: "גורם מדיני אומר לנו 'להערכתנו השיחות בין ארצות הברית לאיראן בדרך לפיצוץ'. טראמפ מתעקש למנוע מאיראן להעשיר אורניום. אנחנו עובדים מול האמריקנים ומצליחים להשפיע גם בנושא הצנטריפוגות. ההערכה היא שהממשל לא יסתפק בהשבתה שלהן ויהיה לפחות מרכיב של פירוק או הפחתת המספר שלהן.

"כרגע מה שהאמריקנים מציעים לאיראנים זה להקים איזשהו תאגיד בין-לאומי להעשרת אורניום. התאגיד הזה יהיה בבעלות כמה מדינות, ביניהן איראן וככל הנראה מדינות נוספות מהמזרח התיכון שמעוניינות בתוכנית גרעין אזרחית למשל סעודיה, איחוד האמירויות, טורקיה ומצרים שלחלק כאן כבר יש תוכנית כזו".
מורג הסביר כיצד איראן תוכל להמשיך להעשיר את האורניום לצורך גרעין אזרחי: "ההעשרה תתבצע ככל הנראה מחוץ לתחומי איראן ותחת פיקוח אמריקני ובין-לאומי הדוק. באופן הזה, על פי סטיב וויטקוף, איראן תוכל לממש את הזכות שהיא טוענת שיש לה להעשיר אורניום בעצמה, ולא לקנות את האורניום המועשר מגורם זר.

"אנחנו יודעים שהאיראנים לא באמת מעוניינים בתוכנית גרעין אזרחית, הם מעוניינים בהסדר פגום שיאפשר להם להמשיך לחתור לעבר פצצה גרעינית. לכן איראן כרגע דוחה את ההצעה הזו. המשא ומתן בין האמריקנים לאיראנים צפוי להימשך. עדיין לא ברור כמה זמן טראמפ יאפשר לאיראנים כדי למרוח את התהליך".
כתבנו המדיני ציין כי לאור ההתפתחויות, ייתכן שישראל קרובה מאי פעם לתקיפה באיראן: "אם ההערכות בירושלים נכונות ואנחנו מתקרבים לנקודה של פיצוץ השיחות הרי שאפשר להעריך שבעקבות הפיצוץ תבוא גם תקיפה ישראלית נגד מתקני הגרעין אולי אפילו במעורבות אמריקנית".
