accessibility-icon
share-icon
 המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ארכיון | צילום: שאטרסטוק
המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

דיווח: האיראנים מתכוונים להשיב בשלילה להצעה האמריקנית

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ו סיון ה'תשפה (02.06.25)

14

9

like

1

dislike

דיפלומט איראני בכיר המקורב לצוות המשא ומתן הבהיר כי ההצעה האמריקנית אינה משרתת את האינטרסים של המדינה הסף גרעינית, ועל כן הם מתכוונים לדחות אותה • "איראן מנסחת תגובה שלילית להצעה האמריקאית, אשר עלולה להתפרש כדחייה של ההצעה האמריקאית", אמר


איראן עומדת לדחות את הצעה אמריקאית להסכם גרעין, זאת על פי דיפלומט איראני המקורב לצוות המשא ומתן. לדבריו, ההצעה "לא צפויה" ואינה משרתת את האינטרסים של טהראן: "איראן מנסחת תגובה שלילית להצעה האמריקאית, אשר עלולה להתפרש כדחייה של ההצעה האמריקאית", כך דווח היום (שני) ברויטרס.

הצעה האמריקאית להסכם גרעין חדש הוצגה לאיראן ביום שבת על ידי שר החוץ העומאני, סייד באדר אלבוסאידי, שביקר בטהראן ותיווך בשיחות בין איראן לארה"ב. לאחר חמישה סבבי שיחות בין שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י לבין שליחו של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, נותרו מספר מכשולים.

maximize-image
images-count1+
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

בין הפערים שלא באו על פתרונם, הווטו שהטילה איראן על דרישת ארה"ב שתפסיק את מדיניות העשרת האורניום וכן סירובה לשלוח לחו"ל את כל מלאי האורניום המועשר ביותר הקיים שלה – חומר גלם אפשרי לפצצות גרעיניות. טהראן טוענת שהיא רוצה לשלוט בטכנולוגיה גרעינית למטרות שלום ומכחישה זה מכבר האשמות מצד מעצמות המערב לפיהן היא מבקשת לפתח נשק גרעיני.

"בהצעה זו, עמדת ארה"ב בנוגע להעשרה על אדמת איראן נותרה ללא שינוי, ואין הסבר ברור בנוגע להסרת הסנקציות", אמר הדיפלומט, שסירב להזדהות עקב רגישות הנושא. עראקצ'י אמר כי טהראן תגיב באופן רשמי להצעה בקרוב. איראן דורשת הסרה מיידית של כל המגבלות שהטילה ארה"ב, הפוגעות בכלכלת המדינה המבוססת על ייצוא נפט. אך ארה"ב אומרת כי יש להסיר את הסנקציות הקשורות לגרעין בשלבים.

maximize-image
images-count1+
מתקני נפט באיראן, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

עשרות מוסדות חיוניים לכלכלת איראן, כולל הבנק המרכזי שלה וחברת הנפט הלאומית, נמצאים ברשימה השחורה מאז 2018, על פי וושינגטון, בשל "תמיכה בטרור או בהפצת נשק". חידוש "הלחץ המקסימלי" של טראמפ נגד טהראן מאז חזרתו לבית הלבן בינואר כלל החמרת הסנקציות ואיום להפציץ את איראן אם המשא ומתן לא יניב עסקה.

הדיפלומט אמר כי הערכת "ועדת המשא ומתן הגרעיני של איראן", תחת פיקוחו של המנהיג העליון, אייתוללה עלי חמינאי, הייתה כי ההצעה האמריקאית "חד צדדית לחלוטין" ואינה יכולה לשרת את האינטרסים של טהראן. לכן, לדברי הדיפלומט, איראן רואה את ההצעה כ"לא מוצלחת" ומאמינה שהיא מנסה באופן חד צדדי לכפות "עסקה גרועה" על איראן באמצעות דרישות מוגזמות.

מוקדם יותר השבוע, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דו"ח מיוחד על איראן ובו קבעה כי חל זינוק בכמות האורניום המועשר שבידי משטר האייתוללות לרמה של 60%, שקרובה מאוד ל-90% הדרושים לייצור נשק גרעיני. לפי הדו"ח הנרחב, כמות האורניום המועשר גדלה בכמחצית ל-408.6 ק"ג.

עקבו אחרינו גם ב-Google News