accessibility-icon
share-icon
המשלחת האיראנית רגע אחרי סבב השיחות הראשון על הגרעין עם האמריקאים בעומאן, ארכיון | צילום: רויטרס
המשלחת האיראנית רגע אחרי סבב השיחות הראשון על הגרעין עם האמריקאים בעומאן, ארכיון | צילום: רויטרס

"אין טעם בסבב נוסף שיכשל": איראן מטילה ספק בהמשך המגעים

רון דויטש

רון דויטש

כב אייר ה'תשפה (20.05.25)

4

2

like

0

dislike

מקור איראני טען שלא התקבלה הזמנה מעומאן להמשך שיחות הגרעין וציין כי הם "אינם מעוניינים בסבב נוסף שיכשל" • לפי הדיווח, לא עלו סוגיות נוספות בשיחות כמו תוכנית הטילים של טהראן או מדיניותה האזורית, אולם חילוקי הדעות בתחום העשרת האורניום מהווים "בעיה רצינית"


על רקע חילוקי הדעות הקשים בין טהראן לוושינגטון בסוגיית העשרת האורניום, גורם איראני ששוחח אמש (שני) עם האתר הערבי The Natonal, הטיל ספק ביעילות השיחות וטען שלא התקבלה מעומאן, המשמשת כמתווכת, הזמנה לסבב השיחות החמישי שדווח שיערך בשבת הקרובה ברומא.

"אנחנו לא רוצים לקיים עוד סבב רק כדי שיכשל", אמר הגורם וציין כי "ההצהרות האמריקאיות לא ניתן להגיע להסכם עם דרישה של אפס העשרת אורניום". לדברי גורמים נוספים, לא עלו עד כה בשיחות סוגיות נוספות כמו תוכנית הטילים של המשטר ומדיניותה האזורית, אולם חילוקי הדעות בתחום ההעשרה מהווים "בעיה רצינית".

maximize-image
images-count2+
דוברת הבית הלבן, קרוליין לוויט | צילום: שאטרסטוק

הדברים באים לאחר חילופי דברים פומביים שהתרחשו בין הצדדים בימים האחרונים. אמש, דוברת הבית הלבן חזרה על דברים שאמר יועצו של הנשיא טראמפ, סטיב ויטקוף, לפיו "העשרת אורניום היא קו אדום" וטענה שדברים אלו נאמרו לא רק באופן פומבי, אלא גם לאיראנים בחדרי חדרים.

ההבהרה מצד וושינגטון הגיע יממה לאחר ששר החוץ האיראני פרסם פוסט ברשת X בשפה האנגלית ובו טען שקיים חוסר עקביות בין העמדות שמציגים האמריקאים בפומבי לבין אלו שבחדרי חדרים.

maximize-image
images-count2+
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י, שמשתתף בשיחות הגרעין | קרדיט: רויטרס

"האמריקאים יכולים להצהיר מה שירצו כדי לרצות קבוצות מסוימות שהם רואים לנכון", כתב עראקצ'י וטען ש"איראן לא תנהל משא ומתן פומבי". עוד הוסיף השר האיראני כי "אנחנו רואים חוסר התאמה בין מה שבני שיחנו אומרים באופן פומבי ומה שהם אומרים בפומבי, ובין מה שהם אומרים בשבוע אחד לעומת האחר".

הפוסט פורסם לאחר ששליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סטיב וויטקוף הבהיר בריאיון ל-ABC כי לארצות הברית יש קו אדום "ברור מאוד" במשא ומתן בהסכם גרעין עם איראן והוא כי המשטר לא יוכל להעשיר אורניום.

maximize-image
images-count2+
סטיב ויטקוף | צילום: רויטרס

"אנחנו לא נאפשר כל יכולת של העשרה אורניום, אפילו לא ברמה של אחוז אחד", הדגיש ויטקוף והסביר כי העשרה תאפשר התחמשות בגרעין צבאי והממשל לא מוכן לאפשר פצצה גרעינית לאיראן, בעודו מאשר כי נשלחה הצעה לאיראנים שלדעתו "נותנת מענה ל"בעיה הזו" ולא מזלזלת בכבוד שלהם" .

עקבו אחרינו גם ב-Google News