accessibility-icon
share-icon
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | קרדיט: רויטרס
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | קרדיט: רויטרס

שר החוץ האיראני: "נמשיך להעשיר אורניום עם או בלי עסקה"

רון דויטש

רון דויטש

כ אייר ה'תשפה (18.05.25)

2

2

like

1

dislike

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י טען בפוסט שפרסם ברשת X כי קיים חוסר התאמה בין העמדות שהאמריקאים מבטאים בפרטי ובפומבי ורמז שהדבר נעשה כדי לרצות "קבוצות מסוימות" • עוד הדגיש עראקצ'י שאיראן לא תוותר על זכויותיה בתחום הגרעין • ברקע לדברים: הבהרתו של ויקטוף שארצות הברית לא תאפשר לטהראן להעשיר אורניום


שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י התייחס היום (ראשון) לשיחות הגרעין עם ארצות הברית בפוסט שפרסם ברשת X בשפה האנגלית, ובו טען שזכויותיה של איראן בתחום הגרעין "ברורות כשמש" וכי העשרת האורניום תימשך "עם או בלי עסקה".

"האמריקאים יכולים להצהיר מה שירצו כדי לרצות קבוצות מסוימות שהם רואים לנכון", כתב עראקצ'י וטען ש"איראן לא תנהל משא ומתן פומבי". עוד הוסיף השר האיראני כי "אנחנו רואים חוסר התאמה בין מה שבני שיחנו אומרים באופן פומבי ומה שהם אומרים בפומבי, ובין מה שהם אומרים בשבוע אחד לעומת האחר".

maximize-image
images-count2+
המשלחת האיראנית בשיחות הגרעין | צילום: רויטרס

עראקצ'י התייחס לסוגיית העשרת האורניום אשר עומדת בלב המשא ומתן הנוכחי והדגיש כי "זכויותיה של איראן תחת האמנה למניעת תפוצה גרעינית ברורות כשמש – ואין שום תרחיש שבו היא תסכים לסטות מהן".

"אם ארצות הברית מעוניינת לוודא שלאיראן לא יהיה נשקים גרעיניים, עסקה היא בהישג יד", המשיך עראקצ'י וטען כי הצד האיראני "מוכן לוויתורים משמעותיים" כדי להביא לכך. יחד עם זאת, הזהיר, "העשרת האורניום תמשך עם או בלי עסקה".

maximize-image
images-count2+
המתקן הגרעיני בנתנז | צילום: רויטרס

דברי הבכיר האיראני מגיעים לאחר שמוקדם יותר היום שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סטיב וויטקוף הבהיר בריאיון ל-ABC כי לארצות הברית יש קו אדום "ברור מאוד" במשא ומתן בהסכם גרעין עם איראן והוא כי המשטר לא יוכל להעשיר אורניום.

"הנשיא היה ברור מאוד. הוא רוצה לפתור את הסכסוך הזה בדרך דיפלומטית, בדיאלוג בן הצדדים", אמר וויטקוף והזכיר כי הוא העביר לאיראנים מכתב מטראמפ שיועד למנהיג העליון ח'אמנאי, שאותת על הרצון למשא ומתן.

maximize-image
images-count2+
סטיב ויטקוף | צילום: רויטרס

"מצד שני, יש לנו קו אדום ברור מאוד והוא העשרת אורניום – אנחנו לא נאפשר כל יכולת של העשרה אורניום, אפילו לא ברמה של אחוז אחד", הדגיש שליחו של טראמפ והסביר כי העשרה תאפשר התחמשות בגרעין צבאי והממשל לא מוכן לאפשר פצצה גרעינית לאיראן.

וויטקוף אישר כי נשלחה הצעה לאיראנים שלדעתו "נותנת מענה ל"בעיה הזו" ולא מזלזלת בכבוד שלהם" והוסיף כי ייתכן והצדדים ייפגשו השבוע באירופה (במקביל לפגישה של האיראנים עם צרפת, גרמניה ובריטניה) והוא מקווה כי הפגישה תוביל ל"התפתחויות חיוביות".

עקבו אחרינו גם ב-Google News