accessibility-icon
share-icon
צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

הממשלה החליטה: לא תוקם כעת ועדת חקירה לאירועי הטבח

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ז אייר ה'תשפה (05.05.25)

19

4

like

0

dislike

בישיבת הממשלה הוחלט כי לעת עתה, לאור החלטת הקבינט על יציאה לתמרון נרחב ברצועת עזה, לא תוקם ועדת חקירה • יחד עם זאת הוחלט לגבש הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית מיוחדת שתייצג דעות שונות בציבור, ותזכה לאמון רחב בקרב אזרחי ישראל


בישיבת הממשלה הוחלט היום (שני) כי לאור החלטת הקבינט על הרחבת התמרון ברצועת עזה, לא תוקם ועדת חקירה אודות אירועי השבעה באוקטובר. כמו כן הוחלט כי הממשלה והכנסת יגבשו הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית מיוחדת שתייצג דעות שונות בציבור ותזכה לאמון רוב הציבור. בנוסף לכך, בג"ץ יעודכן בעוד 90 יום על ההתפתחויות.

כתבנו הפוליטי, מוטי קסטל דיווח על ישיבת ממשלה סוערת במיוחד והביא את הציטוטים המלאים מהישיבה. השר זוהר אמר: "צריך לבוא לאופוזיציה ולהסכים על השם (של האדם) שימנה את חברי הוועדה, שהוא לא השופט עמית, בהסכמת שני שליש מחברי הכנסת. זה יעביר את משקל הכובד גם לאופוזיציה".

maximize-image
images-count2+
נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

השר קיש גם הביע חוסר אמון בנשיא בית המשפט העליון: "אין ויכוח – חייבים לחקור. אין לי אמון בשופט עמית וגם לא ביועמ"שית. עד שהליך פיטוריה לא יושלם, לא נכון להיכנס להליך של ועדת חקירה. אם הייתה יועמ"שית לא פוליטית היא הייתה עוצרת את משפט ראש הממשלה".

השר שיקלי הסכים עם השרים האחרים ואמר: "יש לנו חוסר אמון בשופט עמית. צריך לייצר מנגון פריטטי-שיוויני ומי שיעשה את זה היא הכנסת. צריך להביא מומחים – שופטים בדימוס, מומחי מודיעין וביטחון. המנדט צריך להיות של הכנסת. הבעיה היא לא השם וועדה "ממלכתית", אלא מול האדם שפועל בצורה פוליטית שאין לנו אמון בו. (עמית)

maximize-image
images-count2+
גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר קרעי מתח ביקורת על בית המשפט וציין כי יש לו אחריות גם כן לאירועי הטבח: "בג"ץ שותף לאובדן כוח ההרתעה. הגורם הנייטרלי שצריך להקים את הוועדה היא הכנסת. העיתוי של מועד החקירה, צריך להיות של הממשלה". השר ברקת טען כי צריך הסכמה רחבה כדי לקבוע את הרכב הוועדה.

גם נושא היועמ"שית לא נעדר מהדיון. מזכיר הממשלה פוקס תקף בחריפות בישיבת הממשלה על הקמת ועדת חקירה, את גלי בהרב-מיארה, זאת לאחר שהקריא ציטוט מסטנוגרמה מדיון, בו נשאלה בהרב-מיארה האם במקרה של מערכה צבאית עמדתה לגבי מועד הקמת הוועדה תשתנה – שם השיבה בחיוב: "היא שיקרה לבית המשפט".

maximize-image
images-count2+
מליאת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שלא הגיעה בעצמה לישיבת הממשלה אלא שלחה תחתיה את המשנה שלה עורכת הדין אביטל סומפולינסקי, שלחה מכתב לשרים טרם הישיבה בו דרשה מהממשלה לקבל החלטה לגבי חקירת אירועי הטבח: "הימנעות הממשלה מקבלת החלטה בעניין ועדת חקירה ממלכתית גורמת לנזקים ופוגעת בחקר האמת".

עקבו אחרינו גם ב-Google News