accessibility-icon
share-icon
מתקן גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק
מתקן גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

משרד החוץ העומאני: ההסכם יתיר לטהראן אנרגיה גרעינית אזרחית

רון דויטש

רון דויטש

כא ניסן ה'תשפה (19.04.25)

6

1

like

0

dislike

משרד החוץ של עומאן פרסם הודעה בה נכתב כי וושינגטון וטהראן הסכימו להיכנס לשלב הבא של השיחות במטרה להגיע להסכם שיוודא שאיראן נקייה מנשק גרעיני וסנקציות, אולם כאשר יותר לה לפתח אנרגיה גרעינית למטרות שלום • במקביל, לפי מקורות ששוחחו עם רויטרס, ישראל עשויה לבצע תקיפה מוגבלת בחודשים הקרובים


לאחר סבב השיחות השני שהתקיים היום (שבת) בין איראן וארצות הברית, משרד החוץ של עומאן, אשר שימשה כמתווכת, פרסם הודעה בה נכתב  שהצדדים הסכימו להיכנס לשלב הבא של השיחות, במטרה להגיע להסכם שיוודא כי איראן "נקייה לחלוטין מנשק גרעיני ומסנקציות", אך כאשר ביכולתה לפתח אנרגיה גרעינית "לצרכי שלום". עוד נכתב כי סבב המגעים הבא יערך בימים הקרובים בעומאן.

לצד זאת, בשיחה עם התקשורת המקומית, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י התייחס לשיחות, אשר התקיימו במשך כארבע שעות, ותיאר אותם כ"מועילות" וככאלו שהתקיימו ב"אווירה קונסטרוקטיבית". "רשמנו התקדמות מסוימת במספר סוגיות ומטרות", אמר עראקצי' והוסיף: "הגענו להבנות טובות יותר".

maximize-image
images-count1+
סטיב ויטקוף | צילום: שאטרסטוק

בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח אמש מפי מקור איראני בכיר שטהראן מסרה לוושינגטון, כי היא נכונה לקבל על עצמה מגבלות מסוימות על העשרת האורניום שלה, אולם דורשת ערובות לכך שהנשיא טראמפ לא ייסוג בשנית מההסכם כפי שאירע בתקופת כהונתו הראשונה.

במקביל, לפי דיווח נוסף ברויטרס, מקורות ישראלים אמרו היום לסוכנות הידיעות כי ישראל אינה שוללת תקיפה על מתקני הגרעין האיראניים בחודשים הקרובים. זאת, על אף שדווח לאחרונה כי הנשיא טראמפ מסר לראש הממשלה נתניהו שארצות הברית אינה מעוניינת בתקיפה בשלב זה. לפי המקורות, ישראל מסוגלת לבצע תקיפה מגובלת אשר דורשת פחות סיוע אמריקאי.

מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
images-count1+
מתקן גרעין איראני | צילום: שאטרסטוק

הדברים באים לאחר שבשבוע האחרון הצדדים פרסמו הצהרות נוקשות בנוגע להעשרת האורניום של טהראן – המהווה אחת הסוגיות המרכזיות במשא ומתן. שר החוץ האיראני הדגיש כי העשרת האורניום אינה פתוחה למשא ומתן ואמר כי "אם האמריקאים יגיעו עם גישה בונה, אני מקווה שנוכל להתחיל בשיחות על מסגרת להסכם אפשרי, אבל אם הם ימשיכו עם גישה לעומתית – ניתקל בקשיים".

התבטאות זו הגיעה לאחר שיועצו הקרוב של טראמפ, סטיב ויטקוף, אשר עמד בראש המשלח האמריקאית לשיחות, פרסם אמש פוסט בחשבונו הרשמי ב-"X" ובו הבהיר כי כל הסכם סופי עם איראן חייב לכלול עצירה והשמדה של תוכנית ההעשרה שלה, זאת בהמשך לראיון שנתן מוקדם יותר לרשת פוקס וממנו השתמע שארה"ב עשויה להתיר לטהראן להעשיר אורניום לרמות נמוכות.

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News