accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

איראן על שיחות הגרעין: העשרת האורניום אינה פתוחה למו"מ

רון דויטש

רון דויטש

יח ניסן ה'תשפה (16.04.25)

21

10

like

112

dislike

שר החוץ האיראני הבהיר כי סוגיית ההעשרה של טהראן אינה פתוחה לדיון והזהיר מפני גישה אמריקאית לעומתית במשא ומתן • דבריו הגיעו לאחר הבהרה שפרסם יועצו של טראמפ ויטקוף ובה הדגיש שהסכם גרעין סופי עם טהראן חייב לכלול עצירה והשמדה של תוכנית ההעשרה שלה


שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י הדגיש היום (רביעי) כי העשרת האורניום של טהראן אינה פתוחה למשא ומתן, דבריו צוטטו באתר האופוזיציה האיראנית "איראן אינטרנשיונל", כאשר במקביל דיווחה התקשורת האיראנית הממסדית על סבב שיחות שערך עראקצ'י עם שורת שרי חוץ מהאזור.

"העשרת האורניום היא עיקרון שאינו נתון למשא ומתן", אמר עראקצ'י והוסיף: "אם האמריקאים יגיעו עם גישה בונה, אני מקווה שנוכל להתחיל בשיחות על מסגרת להסכם אפשרי, אבל אם הם ימשיכו עם גישה לעומתית – ניתקל בקשיים".

maximize-image
images-count2+
המתקן הגרעיני בנתנז | צילום: רויטרס

דברי שר החוץ האיראני מגיעים לאחר שיועצו הקרוב של טראמפ, סטיב ויטקוף, אשר גם עמד בראש המשלח האמריקאית לשיחות, פרסם אמש פוסט בחשבונו הרשמי ב-"X" ובו הבהיר כי כל הסכם סופי עם איראן חייב לכלול עצירה והשמדה של תוכנית ההעשרה שלה, זאת בהמשך לראיון שנתן מוקדם יותר לרשת פוקס וממנו השתמע שארה"ב עשויה להתיר לטהראן להעשיר אורניום לרמות נמוכות.

אמש, המנהיג העליון האיראני עלי חמינאי התייחס לשיחות גם הוא לשיחות וטען כי מדובר בצעדים ראשוניים אשר מיושמים היטב, בעודו מציין כי בטהראן בשלב זה לא אופטימיים או פסימיים במיוחד. "אנחנו לא אופטימיים במיוחד ולא פסימיים במיוחד", אמר חמינאי בפגישה עם פקידים בכירים של המשטר והוסיף כי "אנחנו פסימיים מאוד לגבי הצד השני, אולם אופטימיים לגבי היכולות שלנו".

maximize-image
images-count2+
המנהיג העליון האיראני | צילום: רויטרס

בתוך כך, בתקשורת האיראנית המזוהה עם המשטר דווח על סבב שיחות שערך שר החוץ עם עמיתיו מטורקיה, סעודיה, בחריין ועיראק. עארקצ'י  ציין בנוסף כי הוא נושא איתו מסר מהמנהיג העליון חמינאי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אותו הוא ימסור במסגרת ביקורו הקרוב למוסקבה השבוע.

העשרת האורניום האיראנית מהווה אחת הסוגיות המרכזיות במשא ומתן בין הצדדים. אמש דווח שבטהראן דוחים את ההצעה האמריקאית להעביר את מלאי האורניום שברשותה למדינה שלישית, בעוד המשטר טוען שעליו להישאר בשטח איראן, תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

maximize-image
images-count2+
סטיב ויטקוף | צילום: שאטרסטוק

מחסום משמעותי נוסף הוא הדרישה האמריקאית, עליה הצהיר ויטקוף, כי על ההסכם לכלול פיקוח על תוכנית הטילים של המשטר, דבר אשר לא נכלל בהסכם הגרעין ב-2015 ושבטהראן מתנגדים לו בתוקף.

עקבו אחרינו גם ב-Google News