סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס עדיין שוהה באתר הנופש בורגנשטוק שבשווייץ, שם מתקיימים המגעים בין וושינגטון לטהרן. מנגד, כלי תקשורת באיראן דיווחו הבוקר (שני) כי יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י כבר עזבו את המקום.

למרות עזיבת הבכירים, השיחות אינן מסתיימות. בימים הקרובים צפויים הצדדים להמשיך בדיונים מקצועיים שמטרתם לגבש מנגנונים מעשיים ליישום ההבנות שהושגו עד כה. גורם אמריקני המעורה בפרטי המגעים אמר כי במהלך השיחות אמש הושגה התקדמות במספר נושאים מרכזיים, בהם המצב בלבנון והמתיחות סביב מצר הורמוז.
אחת ההבנות המרכזיות שעליהן הוכרז היא הקמת "קו תקשורת לניהול תקריות" במצר הורמוז. קטאר ופקיסטן, המשמשות כמתווכות בין הצדדים, מסרו כי המנגנון נועד למנוע חיכוכים ואי-הבנות באזור, ולהבטיח את חופש השיט במעבר הימי האסטרטגי בתקופת תוקפו של מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים.

הנושא הפך לאחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בשבועות האחרונים, לאחר שבאיראן איימו שוב ושוב על סגירת המצר. גורמים אמריקניים דחו את הטענות והבהירו כי לטהרן אין יכולת מעשית למנוע תנועה ימית במעבר. עם זאת, באיראן המשיכו לשדר מסרים תקיפים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי והמדיניות החוץ בפרלמנט האיראני, איברהים עזיזי, הצהיר כי "מצר הורמוז אינו הקזינו של אף אחד" והבהיר כי ההחלטות בנושא יתקבלו בטהרן.
במקביל, הכריזו המתווכות על הקמת "תא למניעת חיכוך" בלבנון, שאמור לעסוק בשמירת הפסקת האש ובמניעת הידרדרות מחודשת בגזרה. בהודעה שפורסמה לא נמסרו פרטים רבים על אופן פעולתו של המנגנון, וגם זהות הגורמים שייקחו בו חלק לא הובהרה.

העובדה שההכרזה לא כללה התייחסות מפורשת לישראל או לחיזבאללה עוררה שאלות רבות. בירושלים טרם הגיבו רשמית למהלך, ומלבד הדחייה הפומבית של דרישות לנסיגה מדרום לבנון לא נמסרה התייחסות נוספת. בשלב זה לא ברור כיצד צפוי התא לפעול בפועל, ומה תהיה השפעתו על הפעילות הישראלית בלבנון.
על רקע ההתקדמות בשיחות, קיים הלילה ואנס שיחה עם נשיא לבנון ג'וזף עאון. לפי הדיווחים, השניים דנו במאמצים לשמור על הפסקת האש במדינה. לשיחה הצטרפו גם ג'ארד קושנר וראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני, המעורבים במאמצי התיווך.
באיראן מיהרו להציג את ההתפתחויות כהישג מדיני. שר החוץ עראקצ'י כינה את מנגנון התיאום בלבנון "המבחן האמיתי הראשון" של ההבנות שהושגו. לדבריו, כבר נרשמו גם תוצאות כלכליות ראשונות, כאשר חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו שוחררו. בנוסף טען כי הוסרו מגבלות על ייצוא נפט ומוצרי פטרוכימיה וכי החל תהליך שיקום כלכלי רחב יותר.
במקביל נחשפו פרטים נוספים על המפגשים שהתקיימו מאחורי הקלעים. לפי דיווחים באיראן, נערכה פגישה ישירה בין ואנס, ג'ארד קושנר וסטיב וויטקוף לבין קאליבאף ועראקצ'י. תיעוד שפורסם מהמקום הראה את ואנס ועראקצ'י באותו חדר, אך האיראנים טענו כי סירבו להצטלם יחד. בהמשך פורסמו גם תמונות מהמלון בבורגנשטוק, שבהן נראו ואנס, קושנר וראש ממשלת קטאר במהלך ההתייעצויות.
השיחות הטכניות צפויות להימשך לאורך השבוע, כאשר המטרה היא לגבש את הפרטים המעשיים של מזכר ההבנות ולהקים צוותי עבודה משותפים. לפי הדיווחים בטהרן, בראש המשלחת המקצועית של איראן יעמוד סגן שר החוץ כאזם גריבאדי, לצד מומחים בתחומי הכלכלה, המשפט והמדיניות.
בינתיים, בישראל ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות בזהירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש למצב בלבנון ואמר כי ישראל תפעל להסרת האיום הנשקף מגבולה הצפוני כפי שכל מדינה הייתה עושה מול איום דומה. אף שלא הזכיר במפורש את השיחות בשווייץ, דבריו נתפסו כהבהרה לכך שישראל אינה מתכוונת לוותר על חופש הפעולה הביטחוני שלה בלבנון.
