מספר חודשים לאחר שהמשטר האיראני איבד את בעל בריתו הקרוב משטר אסד, ובמקביל לתקיפות האמריקאיות נגד החות'ים, חלק מכוחות הפרוקסי של טהראן בעיראק עשויות להתפרק מנשקן לאור חששן מעימות מול ארצות הברית, כך אמרו מקורות מקומיים, חלקם בכירים, היום (שני), לסוכנות הידיעות רויטרס.
לפי הדיווח, הצעד מגיע בעקבות אזהרות חוזרות ונשנות מצד בכירים אמריקאים לממשלה בבגדאד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן, בהן איימו בפעולה צבאית מצד ארצות הברית כנגד המיליציות.

לפי פוליטיקאי שיעי בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות, השיחות בין ראש הממשלה מוחמד שיאע א-סודאני ומנהיגי המיליציות "מתקדמות מאוד", כאשר הם נוטים להיענות לדרישה האמריקאית לפירוק מנשקן. "הפלגים לא מתעקשים להמשיך לשמור על צורתן הנוכחית", אמר והוסיף כי הם "לחלוטין מודעים" שהם עלולים להיות מטרה להפצצות אמריקאיות.
כפי שדווח, הכוחות הפרו-איראניים שוחחו עם פטרוניהם בטהראן וקיבלו את ברכתם לנקוט בכל צעד שיראו לנכון כדי להימנע מעימות עם ישראל וארצות הברית. "טראמפ מוכן לקחת את המלחמה איתנו לרף הגבוה ביותר", אמר מפקד במיליציה "כתאב חיזבאללה" – אחת החזקות במדינה. "ברצוננו להימנע מהתרחיש הזה", הדגיש.

הדברים באים כאשר ברקע נמשך בפרלמנט העיראקי תהליך האישור ל"חוק הגיוס העממי", אשר מטרתו לשלב את כוחות המיליציה השונים, שהוקמו במקור ב-2014 כדי להילחם בדעא"ש, במוסדות המדינה העיראקיים.
כזכור, בחודש שעבר דווח כי בעקבות ההתפתחויות האחרונות באזור ובפרט תקיפות ארה"ב בתימן, המיליציות בעיראק פתחו בפעילות נרחבת בה העבירו את מיקומם של בסיסים ומחסני נשק עקב חשש מתקיפה.
