זהו אחד התסריטים המוכרים ביותר בכל בית, רכב או משרד: הוא מנמיך את המזגן כי "חם פה בטירוף", היא מיד מתעטפת בסוודר ותוהה איך אפשר לחיות בקור הזה. הוויכוח על הטמפרטורה הפך כבר מזמן לעניין כמעט תרבותי, אלא שלא מדובר בפינוק או הרגלים, מתברר שהתחושות השונות מבוססות על מדע מדויק.

לפי דוח של המרכז הטכני למחקר VTT בפינלנד, העוסק בנוחות תרמית בתוך מבנים, נשים וגברים חווים את אותה טמפרטורה סביבתית בצורה שונה לחלוטין. הסיבה המרכזית לכך קשורה בהרכב הגוף, ובעיקר במסת השריר. לגברים יש בממוצע מסת שריר גבוהה יותר מאשר לנשים, ושריר הוא רקמה פעילה מאוד מבחינה מטבולית, היא מייצרת חום גם בזמן מנוחה מוחלטת.
במילים פשוטות, גם כשאנחנו יושבים ללא תנועה מול המחשב, הגוף עדיין שורף אנרגיה ומייצר חום פנימי כדי לתפעל את המערכות שלו. ככל שמסת השריר גבוהה יותר, כך "תנור החימום" הפנימי הזה פועל בעוצמה רבה יותר. זו הסיבה שאדם אחד יכול להרגיש בנוח בחדר ממוזג, בזמן שמי שיושב לצדו יחוש קור עז.

כאן נכנס לתמונה קצב חילוף החומרים. הגוף אינו רק קולט חום או קור מהסביבה, הוא מנהל ללא הפסקה מאזן אנרגטי: מייצר חום, שומר עליו או פולט אותו החוצה. סקירה מדעית שפורסמה בכתב העת Frontiers in Endocrinology מצביעה על קשר הדוק בין ויסות חום הגוף לבין מאזן האנרגיה, ומראה כיצד הבדלים אנטומיים, הורמונליים והרכב הגוף משפיעים על התגובה שלנו לשינויי טמפרטורה.
לפי הסקירה, לנשים יש בממוצע קצב חילוף חומרים בסיסי נמוך יותר משל גברים. המשמעות היא שבמצב מנוחה, הגוף הנשי מייצר פחות חום פנימי. כשמשלבים את הנתון הזה עם ההבדלים במסת השריר ובמבנה הגוף, קל להבין מדוע אותה טמפרטורה בדיוק מרגישה לאחד כמו מזג אוויר אידיאלי, ולאחרת כמו חורף קטן באמצע הקיץ.

ההבדל הופך מוחשי עוד יותר כשבוחנים את המספרים, המחקרים מראים כי אצל נשים בלבוש קל, מנגנוני ההגנה הפנימיים מפני קור נכנסים לפעולה ברגע שטמפרטורת החדר יורדת מתחת ל-31 מעלות. אצל גברים, לעומת זאת, נקודת הסף הזו נמוכה יותר ועומדת על כ-28.5 מעלות. כלומר, הגוף הנשי מתחיל להפעיל אמצעים לשימור חום (כמו כיווץ כלי דם היקפיים) בשלב מוקדם בהרבה, עוד לפני שהסביבה נתפסת כקרה בעיני אחרים.
למערכת הזו שותף שחקן משמעותי נוסף – המערכת ההורמונלית. הורמוני המין, ובעיקר הפרוגסטרון, משפיעים ישירות על נקודות הסף של התרמוסטט הפנימי במוח. מסיבה זו, אצל נשים, תחושת החום והקור אינה קבועה והיא עשויה להשתנות ולהתנדנד לאורך ימי המחזור החודשי.
אז בפעם הבאה שפורץ קרב על השלט, כדאי לזכור: אף אחד לא מגזים ולא ממציא. מאחורי ה"חם לי בטירוף" שלו וה"אני קופאת" שלה עומדת מערכת ביולוגית שלמה, מדעית לחלוטין, שפשוט פועלת אחרת.
