נציב תלונות הציבור על שופטים חשף בהחלטה שפורסמה היום (חמישי) מקרה חריג, שבו שופט חתם על החלטה במהלך השבת, מה שהוביל לטענת עורך דין שומר שבת לחלל את השבת בעל כורחו לאחר שקיבל התראה ממערכת "נט המשפט".

על פי החלטת הנציב, השופט חתם על החלטה טכנית בשעה 19:07 בשבת – כשעה ועשרים דקות לפני צאת השבת. בעקבות החתימה נשלחה התראה אוטומטית לבאי כוח הצדדים.
במסגרת בירור התלונה פנה הנציב לעורך דין שהיה מעורב בתיק ומשמש גם כאיש מילואים. לדבריו, בשל שירות המילואים הוא נדרש להיות זמין בטלפון גם במהלך השבת. כאשר התקבלה התראה במכשירו, הוא פתח אותו מתוך הנחה שמדובר בעניין מבצעי, אך גילה כי מדובר בהחלטה שיפוטית שניתנה בשבת.

עורך הדין תיאר את תחושותיו במילים חריפות: "קשה לתאר במילים את עוצמת הכאב שחשתי באותו רגע. אדם המוכן לחלל את שבתו להצלת חיי הזולת ועושה זאת בכובד ראש ובמורא, מצא עצמו מחלל שבת לא לשם הצלת נפש, אלא בשל הודעה טכנית על החלטה שיפוטית שהוזנה למערכת ממוחשבת ביום שבת קודש".
עוד הוסיף כי "הפגיעה במתן ההחלטה בשבת, אשר פורסמה ללא דחיפות הנראית לעין וללא צורך מיידי, איננה פגיעה טכנית בלבד, אלא מדובר בתחושת כאב עמוקה, הנוגעת לליבת אמונתו של שומר השבת, לערכיו ולדרך חייו".

לדבריו, האירוע אף פגע בתחושת המחויבות שלו במצבים מבצעיים: "בעקבות קבלת ההתראה בשבת, נפגעו לא רק שמירת השבת שלי, אלא אף נכונותי לחלל שבת בעתיד לצרכים מבצעיים".
בתגובתו לנציב הסביר השופט כי הוא אינו שומר שבת וכי בשל עומס העבודה הרב הוא נאלץ לעיתים לעבוד גם בשבת. לדבריו, ההחלטה ניתנה "בחוסר תשומת לב טרם צאת השבת", והוא הוסיף כי להבא יקפיד לבדוק את זמני יציאת השבת.

השופט הודה כי מכתבו של עורך הדין הטריד אותו: "בפועל, מבלי שאתכוון לכך, קיבל הוא, שמקפיד בהלכות השבת, התראה על מתן החלטה לא דחופה במהלך השבת".
למרות שהנציב החליט שלא לקבל את התלונה, הוא קיבל חלק מהביקורת והבהיר כי השופט היה צריך לצפות לאפשרות שעורכי דין שומרי שבת יקבלו התראות מסוג זה. בהחלטה נכתב: "ריבוי של עורכי דין שומרי שבת יש, וגם ריבוי של שומרי שבת שנאלצים מכורח הנסיבות להיות צמודים למכשיר הסלולר שלהם".
הנציב שב והדגיש את חשיבות שמירת השבת במערכת המשפט וקבע כי "רק במקרים של צורך ממשי, ניתן ליתן החלטות במהלך השבת". אף שבנסיבות המקרה הסתפק בהבהרת הנורמה הראויה, הוא הפנה למנהל בתי המשפט המלצה לחדד מחדש את ההנחיות לשופטים שלא לחתום על החלטות בשבת, למעט במקרים הכרחיים.
בסיומה של ההחלטה חתם הנציב במסר ערכי ברור לשופטי ישראל וקרא להקפיד על ההנחיות הקיימות, כדי שיתקיים בהם: "באה שבת, באה מנוחה".
