accessibility-icon
share-icon
כספומט קרדיט: שאטרסטוק
כספומט קרדיט: שאטרסטוק

הבנק גובה מכם עמלות? הרפורמה החדשה משנה את כללי המשחק

ענת סימן טוב

ענת סימן טוב

לפני כשעה

1

18

like

2

dislike

בנק ישראל מפרסם רפורמה חדשה בעמלות הבנקים • במקום שורת חיובים ומסלולים מסובכים, תוטל תקרה על עלות ניהול החשבון ועל דמי כרטיסי דביט • כך זה צפוי להשפיע על הכיס של מיליוני ישראלים


אחרי שנים שבהן לקוחות התקשו להבין על מה בדיוק הם משלמים לבנק, בנק ישראל מפרסם אתמול (ראשון) רפורמה חדשה בתחום העמלות שצפויה לשנות את אופן החיוב על ניהול חשבון עו"ש וכרטיסי דביט. המטרה: פחות עמלות, פחות מסלולים מסובכים ויותר שקיפות עבור משקי בית ועסקים קטנים.

כרטיס אשראי
maximize-image
images-count3+
כרטיס אשראי קרדיט: שאטרסטוק

הרפורמה תיכנס לתוקף בהדרגה, החל מאוקטובר 2026 וביולי 2027, והיא כוללת לראשונה פיקוח על חלק מהעמלות הבסיסיות ביותר שמשלמים לקוחות הבנקים.

כיום, לקוחות רבים משלמים עמלות שונות עבור פעולות שוטפות בחשבון, ולעיתים אינם יודעים האם הם נמצאים במסלול המשתלם ביותר עבורם. בבנק ישראל מבקשים לשנות את המצב באמצעות יצירת שירות חדש בשם "ניהול חשבון תשלום", שירכז את מרבית הפעולות היומיומיות תחת תשלום חודשי אחד.

במסגרת המודל החדש, כל לקוח ייכלל אוטומטית בשירות, ללא צורך בהצטרפות מיוחדת. השירות יכלול עד 100 פעולות בחודש, בהן העברות כספים, הפקדות ומשיכות מזומן, הפקדה ופדיון שיקים, תשלום שוברים, הפקת מסמכים ודוחות, איתור מסמכים והוראות לביטול חיובים.

כספומט
maximize-image
images-count3+
כספומט קרדיט: שאטרסטוק

הבשורה המרכזית לצרכנים היא המחיר: הבנקים לא יוכלו לגבות יותר מ-10 שקלים בחודש עבור 100 הפעולות הראשונות. לקוחות שיבצעו עד שתי פעולות בלבד בחודש ישלמו לכל היותר 5 שקלים, וגם אם יחרגו ממכסת הפעולות, כל פעולה נוספת תחויב בעמלה שלא תעלה על שקל אחד.

בבנק ישראל מדגישים כי מדובר בשינוי משמעותי לעומת המצב הקיים. המסלול הבסיסי שנקבע בשנת 2014 כלל רק 10 פעולות בערוץ ישיר ופעולת פקיד אחת, ואילו כעת מספר הפעולות גדל פי כמה ומקיף מגוון רחב יותר של שירותים.

הרפורמה נוגעת גם לכרטיסי החיוב המיידי (דביט), המשמשים מאות אלפי ישראלים, בהם צעירים, לקוחות שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי ואוכלוסיות מוחלשות. כיום דמי הכרטיס הממוצעים במערכת הבנקאית עומדים על כ-9 שקלים בחודש, אך החל מאוקטובר 2026 הבנקים לא יוכלו לגבות יותר מ-7 שקלים בחודש עבור הכרטיס.

הסדר זה יכנס לתוקפו באוקטובר 2026 ויחליף את ההסדר הקיים היום לפיו ישנו פטור מדמי כרטיס חיוב מיידי למשך שלוש שנים ובלבד שלאותו לקוח יש כרטיס אשראי במקביל, והוא אף נותן הגנה לאוכלוסייה רחבה יותר ולתקופה ארוכה יותר.

כספומט קרדיט: שאטרסטוק
maximize-image
images-count3+
כספומט קרדיט: שאטרסטוק

למעשה, מדובר בניסיון להוזיל את אחד מאמצעי התשלום הבסיסיים ביותר במשק. בבנק ישראל מציינים כי כרטיס הדביט הוא פעמים רבות הדרך היחידה של חלק מהלקוחות לבצע רכישות דיגיטליות ועסקאות יומיומיות.

בנוסף, הרפורמה אוסרת על הבנקים לגבות עמלות עבור מספר שירותים, ובהם החזרת שיק מסיבה טכנית, איתור חשבונות וטיפול בירושות ועיזבונות. לצד זאת, הבנקים יקבלו אפשרות להציע חבילות שירות חדשות וגמישות יותר, שיאגדו מספר שירותים בנקאיים תחת מסלול אחד, בכפוף לאישור המפקח על הבנקים.

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, אמר כי מטרת הרפורמה היא להפוך את השירותים הבנקאיים הבסיסיים לפשוטים, ברורים ונגישים יותר לציבור. לדבריו, ריבוי המסלולים והעמלות מקשה כיום על לקוחות להבין כמה הם משלמים בפועל ועל השוואת מחירים בין הבנקים.

כספומט קרדיט: שאטרסטוק
maximize-image
images-count3+
כספומט קרדיט: שאטרסטוק

בשורה התחתונה, בבנק ישראל מקווים שהרפורמה תצמצם את הוצאות ניהול החשבון עבור חלק מהלקוחות, תגביר את השקיפות ותקל על הציבור להבין כמה הוא משלם לבנק מדי חודש, ועל מה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News