משרד ההגנה האמריקני הודיע הבוקר (חמישי) על ביטול פתאומי של פריסת חטיבת השריון השנייה של דיוויזיית הפרשים הראשונה לפולין. מדובר בצעד מרחיק לכת ביישום חזונו של הנשיא טראמפ לצמצום הנוכחות הצבאית באירופה. ההחלטה הכתה בהלם בכירים במערכת הביטחון. חלק מהציוד והכוחות של חטיבת ה"בלאק ג'ק" היו בדרכם ליבשת ברגע קבלת ההוראה לעצור הכל. המהלך הגיע בהמשך להודעת הפנטגון מהחודש האחרון על הוצאת 5,000 חיילים מגרמניה, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

ההחלטה לצמצם את הכוחות התגבשה לאחר שהנשיא טראמפ הביע התנגדות חריפה לביקורת שהשמיע קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ. הקנצלר תקף את התנהלות הבית הלבן במלחמה מול איראן, וטראמפ הגיב בהצהרה לעיתונאים כי הקיצוצים בגרמניה יהיו עמוקים בהרבה מהמתוכנן. "אנחנו מקצצים הרבה יותר מ-5,000 איש", הבהיר הנשיא, ואף איים להסיג כוחות גם מאיטליה ומספרד. מפקדים צבאיים הגישו המלצות לקיצוץ מדורג, אך שר ההגנה פיט הגסת' הפתיע את הממסד הביטחוני והאיץ את המהלך באופן חד-צדדי.
הביטול הנוכחי כולל יותר מ-4,000 חיילים שהיו אמורים לפעול בפולין ובגזרות נוספות במזרח אירופה. רק בתחילת החודש קיימה החטיבה טקס חגיגי בפורט הוד, טקסס, לרגל פריסתה המתוכננת. "כשחטיבת שריון נפרסת קדימה, היא שולחת אות ברור שאינו משתמע לשני פנים", אמר אז מפקד הדיוויזיה, האלוף תומאס פלטי. כעת, האות שנשלח הוא שונה לחלוטין. הפנטגון מסרב להגיב רשמית על האופן שבו המהלך משתלב בתוכניות ההגנה הכוללות של נאט"ו. בכירי הצבא, בהם מזכיר הצבא דן דריסקול, נמנעו מלהזכיר את הדרמה בעדותם בפני הסנאט השבוע.

בפולין מנסים לשדר עסקים כרגיל למרות המכה המורלית והאסטרטגית. שר ההגנה הפולני, ולדיסלב קוסיניאק-קמיש, פרסם הודעה ברשתות החברתיות וטען כי הביטול "אינו נוגע לפולין" באופן ישיר, אלא קשור לשינוי הכולל בהיערכות האמריקנית. הוא הדגיש כי היכולות המתפתחות של צבא פולין ונוכחות הכוחות האמריקניים שכבר נמצאים בשטח מחזקות את האגף המזרחי של נאט"ו. עם זאת, בנאט"ו חוששים כי המסר המועבר הוא של נסיגה אמריקנית מהמחויבות ההיסטורית ליבשת.
המהלך הנוכחי מחזיר את רמת הכוחות האמריקניים באירופה לרמה שבה היו בשנת 2022, טרם הפלישה הרוסית לאוקראינה. מדובר בחלק מאסטרטגיית הביטחון הלאומי החדשה שפורסמה בינואר האחרון. לפי האסטרטגיה, ארה"ב תמקד את כוחותיה בהגנת המולדת ובגזרת האינדו-פסיפיק מול סין. הפנטגון מצפה שבעלות הברית באירופה ייקחו על עצמן את עיקר הנטל של ההגנה הקונבנציונלית, בעוד התמיכה האמריקנית תהיה מוגבלת וקריטית בלבד.

ההחלטה לבטל את שליחת החטיבה מצטרפת לשורת מהלכים קודמים של ממשל טראמפ לצמצום הנוכחות הצבאית. הפנטגון ביטל לאחרונה את החלטת ממשל ביידן להציב גדוד טילים ארוכי טווח בגרמניה, מהלך שהוכרז בחגיגיות בפסגת נאט"ו ב-2024. בשנה שעברה כבר הוצאה חטיבת קרב אמריקנית מרומניה. נראה כי הממשל משתמש בנוכחות הצבאית גם ככלי לענישה פוליטית נגד מדינות אירופיות שלא תמכו בארה"ב במערכה מול איראן. המשמעות ברורה: העידן של מטרייה ביטחונית אמריקנית אוטומטית מעל אירופה הגיע לסיומו.
