accessibility-icon
share-icon
צילום: REUTERS
צילום: REUTERS

דיווח: המבצע החשאי שהצליח להוציא נפט כלוא מהמפרץ הבוער

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כא אייר ה'תשפו (08.05.26)

2

80

like

0

dislike

איחוד האמירויות מפעילה רשת חשאית של מכליות נפט החומקות דרך מצר הורמוז עם מכשירי מעקב כבויים • המבצע נועד לשחרר כמויות נפט שנותרו כלואות בתוך המפרץ הפרסי בשל המצור של איראן • אבו דאבי בחרה להתמודד עם הסיכון של תקיפה איראנית, בניגוד לשכנותיה המפיקות שבחרו להקפיא את המכירות


רוצה שנקריא לך?

מגישים

איחוד האמירויות ורוכשי נפט בינלאומיים מפעילים לאחרונה מערך הברחות מתוחכם במפרץ הפרסי, כך עולה מחשיפה של סוכנות הידיעות "רויטרס" המבוססת על נתוני לוויין ומקורות בתעשיית הספנות. מכליות ענק חוצות את מצר הורמוז עם מכשירי זיהוי כבויים במטרה להוביל נפט שנתקע בנמלים בשל המלחמה. המבצע חושף את הנכונות של אבו דאבי לקחת סיכונים ביטחוניים כבדים מול חיל הים האיראני כדי להבטיח את המשך זרם האנרגיה לשווקים העולמיים.

maximize-image
images-count2+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

השיטה, המכונה בתעשייה "Dark Sailing", כוללת כיבוי של מערכות הזיהוי האוטומטיות של המכליות. מהלך זה מקטין את הסיכוי שהכוחות האיראניים יזהו את הספינות. מדובר באירוניה היסטורית, שכן מדובר באותה טקטיקה שבה משתמשת איראן עצמה מזה שנים כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות על ייצוא הנפט שלה.

על פי הנתונים, במהלך חודש אפריל הצליחה חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי לייצא לפחות 6 מיליון חביות נפט מסוג "Upper Zakum" ו-"Das" באמצעות ארבע מכליות שיצאו מהטרמינלים בתוך המפרץ. חלק מהמשלוחים הועברו בשיטת Ship-to-Ship – העברה מספינה לספינה בלב ים – מחוץ למצר הורמוז. משם המשיכו הספינות לבתי זיקוק בדרום-מזרח אסיה ובדרום קוריאה.

גורם בעל ידע ישיר על פעילות ADNOC סיפר על הביקוש האדיר למרות הסיכון: "אחד ממשלוחי ה-'Upper Zakum' שפוצלו בשיטת STS נמכר לבית זיקוק בצפון-מזרח אסיה בפרמיה שוברת שיאים של 20 דולר לחבית מעל מחיר המכירה הרשמי של ADNOC. הקונים מוכנים לשלם הון כדי להבטיח את האספקה בתנאים הללו".

maximize-image
images-count2+
צילום: שאטרסטוק

המכליות המעורבות במבצע, ביניהן ה-Hafeet וה-Aliakmon I, מנוהלות ברובן על ידי חברות יווניות. ה-Hafeet, למשל, העמיסה 2 מיליון חביות בתוך המפרץ ב-7 באפריל ויצאה מהמצר ב-15 באפריל כשהיא "חשוכה". מחוץ למצר היא פרקה את המטען למכלית אחרת מול חופי פוג'יירה.

ב-ADNOC סירבו להגיב רשמית על הפרטים, אך מקור המקורב לתוכניות החברה מסר: "ADNOC מתכוונת להמשיך למכור נפט מתוך המצר. הודענו ללקוחות מסוימים בסוף אפריל שהם יוכלו להעמיס מטען בשיטת STS בנמלים מחוץ למפרץ, כולל פוג'יירה וסוהאר שבעומאן, גם במהלך חודש מאי".

ספינות סמוך למצר הורמוז |
maximize-image
images-count2+
ספינות סמוך למצר הורמוז | צילום: רויטרס

בתגובה למתקפות האמריקניות-ישראליות, איראן חסמה למעשה את המצר לייצוא נפט עבור כל המדינות מלבד עצמה. המהלך הזה, לצד המצור האמריקני על נמלי איראן, הזניק את מחירי הנפט העולמיים מעל ל-100 דולר לחבית. הסיכון שבמבצע החשאי קיבל משנה תוקף ביום שני האחרון. איחוד האמירויות האשימה את איראן בשימוש בכטב"מים כדי לתקוף מכלית ריקה של ADNOC בשם Barakah שעברה במצר.

איחוד האמירויות נוקטת בגישה אקטיבית ומסוכנת. לעומתה, מפיקות נפט אחרות כמו עיראק, קטאר וכווית נאלצו להקפיא מכירות או לקצץ מחירים באופן דרסטי מחשש מהמצב הביטחוני. ערב הסעודית מעבירה את עיקר המשלוחים שלה דרך הים האדום, הרחק ממוקדי האש בהורמוז.

עקבו אחרינו גם ב-Google News