מחקר חדש שפורסם בכתב העת Alzheimer’s and Dementia מצביע על קשר בין תזונה המבוססת על מזון מעובד במיוחד לבין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ועלייה בסיכון לדמנציה. הממצאים מראים כי גם עלייה קטנה בצריכת מזונות אלו משפיעה על יכולת הקשב.

חוקרים מאוניברסיטת מונאש באוסטרליה ניתחו נתונים של יותר מ-2,000 מבוגרים
בגילאי 40 עד 70. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין הרגלי התזונה לבין
התפקוד המוחי לאורך זמן.
הממצאים העיקריים האלו כי כל עלייה של 10% בצריכת מזון מעובד במיוחד כמו חטיפים ארוזים, משקאות קלים וארוחות מוכנות נמצאה קשורה לירידה במדדי הקשב ולסיכון מוגבר לדמנציה. הקשר בין המזון המעובד לירידה הקוגניטיבית נשמר גם בקרב אנשים שהקפידו על תזונה בריאה ביתר הזמן. לא נמצא קשר ישיר בין צריכת מזון מעובד לבין פגיעה בזיכרון, אלא בעיקר בתפקודי קשב.

מדוע המזון המעובד פוגע במוח?
ד"ר דניאל אמן, פסיכיאטר מומחה, מסביר כי המוח צורך כ-20% מכלל הקלוריות של הגוף, ולכן לאיכות המזון יש השפעה ישירה על תפקודו. מזון מעובד במיוחד מכיל רמות גבוהות של סוכר, שומנים לא בריאים ותוספים תעשייתיים.
לדבריו, רכיבים אלו עלולים לגרום ל: דלקתיות במערכות הגוף, תנגודת לאינסולין,
פגיעה בזרימת הדם למוח, עקה חמצונית. בנוסף, תהליך העיבוד התעשייתי משנה את המבנה הטבעי של המזון ומחדיר אליו כימיקלים שעלולים להשפיע לרעה על היכולות הקוגניטיביות.

החוקרים קוראים לעדכון ההנחיות התזונתיות לציבור כדי להפחית את צריכת המזון
התעשייתי. ההמלצות המרכזיות כוללות: מעבר למזון גולמי מן הצומח ומן החי, החלפת חטיפים מעובדים באגוזים וזרעים, החלפת משקאות ממותקים במים או בתה ללא סוכר.
