האם ויתור על קפה באמת משנה את הגוף והנפש? מחקר חדש מספק תשובות מפתיעות אבל גם מדגיש שהסיפור מורכב הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. במסגרת המחקר, עקבו מדענים אחר 62 מבוגרים בריאים, חצי מהם שותי קפה קבועים והחצי השני כאלה שאינם צורכים קפה כלל. בתחילת הניסוי עברו המשתתפים סדרת בדיקות מקיפה שכללה בדיקות דם, שתן וצואה, לצד שאלונים על מצב רוח והתנהגות ומבחני זיכרון וחשיבה.

בהמשך, שותי הקפה התבקשו להפסיק לחלוטין את הצריכה למשך שבועיים. לאחר מכן חולקו באקראי לשתי קבוצות: חלקם חזרו לשתות קפה רגיל, ואחרים קיבלו קפה נטול קפאין למשך 21 ימים נוספים.
פחות לחץ – אבל לא רק בזכות קפאין
הממצאים הראו כי שותי קפה קבועים נטו להיות יותר אימפולסיביים ובעלי תגובתיות רגשית גבוהה יותר בהשוואה לאנשים שלא שתו קפה. עם זאת, לאחר שבועיים ללא קפה, נרשמה ירידה ברמות אלו.
כאשר הקפה הוחזר, נצפו הבדלים מעניינים: משתתפים ששתו קפה רגיל דיווחו על ירידה בתחושת חרדה ולחץ נפשי, בעוד אלו שצרכו קפה נטול קפאין הציגו שיפור באיכות השינה, בפעילות הגופנית ובציוני הזיכרון.

החוקרים מציינים כי ייתכן שהשפעות הקפה אינן נובעות רק מהקפאין, אלא גם מחומרים נוספים המצויים בו.
אחד הממצאים הבולטים היה שינוי בהרכב המיקרוביום, אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול. נמצא כי לשותי קפה יש הרכב חיידקים שונה מזה של מי שאינם שותים קפה.

לאחר הפסקת הקפה, חלק מהמאפיינים החיידקיים החלו להשתנות לכיוון הדומה לאנשים שאינם צורכים קפה. כאשר הקפה הוחז, גם הרגיל וגם נטול הקפאין – נרשמו שוב שינויים בהרכב החיידקים.
החוקרים סבורים כי תרכובות טבעיות בקפה, כמו חומצות פנוליות, נוגדי חמצון המצויים גם בפירות וירקות, עשויות להיות גורם משמעותי בהשפעות אלו.
קשר אפשרי לדלקת – אבל לא הוכחה
המחקר מצא גם סימנים לכך שקפה עשוי להשפיע על תהליכי דלקת בגוף. בתחילת הניסוי, שותי קפה הציגו רמות נמוכות יותר של חלבון CRP, מדד נפוץ לדלקת, לצד רמות גבוהות יותר של IL-10 – מולקולה בעלת השפעה אנטי-דלקתית.

עם הפסקת הקפה, חלק ממדדי הדלקת עלו, אך לאחר חזרתו, גם בקפה רגיל וגם בנטול קפאין, נצפתה ירידה בתגובה הדלקתית בניסויי מעבדה.
המסקנה: מורכב יותר ממה שחשבנו
למרות הממצאים, החוקרים מדגישים כי לא ניתן להסיק שקפה משפר ישירות בריאות, זיכרון או מצב נפשי. מדובר במחקר קטן יחסית, וחלק מהשיפורים, במיוחד בזיכרון, עשויים לנבוע מהתרגלות למבחנים. בנוסף, המדגם לא היה מגוון מספיק, ולכן ייתכן שלא זוהו השפעות עדינות יותר.

מחקרים קודמים כבר הצביעו על קשר בין צריכת קפה מתונה לבין סיכון נמוך יותר לסוכרת סוג 2, מחלות כבד ובעיות לב. מנגד, קפה עלול להחמיר חרדה, דפיקות לב והפרעות שינה, במיוחד אצל אנשים רגישים או בצריכה גבוהה.
החוקרים מסכמים כי נדרשים מחקרים רחבים יותר כדי להבין האם השינויים שנצפו במיוחד במיקרוביום, מובילים להשפעות בריאותיות ארוכות טווח. עד אז, נראה שהתשובה לשאלה האם כדאי לוותר על קפה – תלויה בעיקר בכם.
