חסימת מצר הורמוז על ידי טהרן עצרה כמעט לחלוטין את משלוחי הגז הנוזלי מקטאר, שהיוו עמוד שדרה אנרגטי עבור הכלכלות המובילות באסיה. בתגובה, הנשיא דונלד טראמפ הורה על האצה דרמטית של ייצוא LNG אמריקאי לעבר טייוואן ומדינות ברית נוספות. המהלך, שנתפס בוושינגטון כהזדמנות אסטרטגית, נועד למלא את הוואקום שנוצר ולהבטיח שהכלכלות האסייתיות לא יקרסו או יידחקו לזרועותיה של סין בחיפוש אחר פתרונות אנרגיה חלופיים, כך דווח היום (שני) ב"וושינגטון פוסט".

עבור טייוואן, המשבר במפרץ הפרסי הוא הרבה יותר מבעיה כלכלית – מדובר באיום ביטחוני לאומי. האי, שתלוי בייבוא אנרגיה עבור כמעט 98% מצרכיו, רואה בגז הנוזלי האמריקאי תחליף קריטי לאספקה הקטארית שנקטעה. ממשל טראמפ, שדוגל במדיניות "עליונות אנרגטית", רואה בסיוע האנרגטי לטייוואן דרך להפגין מחויבות לבעלת הברית מול האיום הסיני, תוך שהוא מגדיל את ההכנסות של חברות האנרגיה האמריקאיות. "האנרגיה הפכה לנשק הדיפלומטי החזק ביותר בארסנל שלנו," נכתב בדיווח.
עם זאת, המהלך אינו חף מאתגרים. הזינוק במחירי האנרגיה העולמיים עקב הלחימה באיראן יוצר לחץ אינפלציוני כבד גם בתוך ארה"ב, דבר שמעורר ביקורת פנימית על סדרי העדיפויות של הממשל. בנוסף, בייג'ינג עוקבת בדאגה אחר התהדקות הקשר האנרגטי בין וושינגטון לטייפה, ורואה בכך הפרה של האיזון העדין באזור. גורמים רשמיים בטייוואן מסרו ל"וושינגטון פוסט" ללא הזרמה מסיבית של LNG אמריקאי בשבועות הקרובים, האי עלול לעמוד בפני מחסור בחשמל שישתק את תעשיית השבבים העולמית.

המלחמה מול איראן, שהסלימה במהירות בחודשיים האחרונים, הוכיחה שוב כמה שוק האנרגיה העולמי שברירי. חסימת מצר הורמוז היא "נשק יום הדין" הכלכלי של טהרן, והפעם השפעתו הורגשה בעוצמה מקסימלית באסיה. עד כה, קטאר הייתה הספקית המרכזית של גז לאזור, אך השבתת הנמלים והסיכון הביטחוני במפרץ חייבו פתרון מיידי.
המשמעות לטווח הארוך היא שינוי גיאופוליטי עמוק: ארה"ב הופכת מספקית אנרגיה משנית לערבה הביטחונית-אנרגטית של מזרח אסיה. ממשל טראמפ משתמש במשבר כדי לקבע חוזים ארוכי טווח שיקשרו את הכלכלות האסייתיות לתעשיית הגז האמריקאית לעשורים קדימה. השילוב בין עוצמה צבאית מול איראן לבין עוצמה כלכלית מול סין מסמן את האסטרטגיה החדשה של וושינגטון בשנת 2026: הבטחת היציבות העולמית דרך השליטה בצינורות האספקה של המחר.
