accessibility-icon
share-icon
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כתבנו לענייני איראן מסביר: האם משטר האייתוללות קרוב לכניעה?

14 פלוס

14 פלוס

ד ניסן ה'תשפו (22.03.26)

9

101

like

0

dislike

במפגש מיוחד למנויי "14 פלוס" התייחס כתבנו דרור בלאזאדה לסדקים בצמרת המשטר האיראני ולעליית כוחם של משמרות המהפכה • לדבריו, כניעה אינה על הפרק ורק מהפכה פנימית תוביל לשינוי • כך שורד המשטר תחת סנקציות ומה צפוי ביום שאחרי


הצטרפו עכשיו ל-14 פלוס!

במסגרת מפגש מיוחד של "14 פלוס", הצופים הפנו שורה של שאלות על מצבו של המשטר בטהרן, הסיכוי לקריסתו והשלכות המלחמה. כתבנו לענייני איראן, דרור בלאזאדה, השיב על הסדקים בצמרת, עוצמת משמרות המהפכה, מצבו של העם האיראני והתרחישים האפשריים ליום שאחרי.

מהו המצב הנוכחי של המשטר בטהרן? האם יש סדקים?

"אנחנו חושפים לאחרונה סדקים משמעותיים. הנשיא פזשכיאן מרגיש מנותק לחלוטין מהמנהיג העליון, הוא מתבטא בחדרי חדרים שהוא 'מרגיש חסר תועלת'. בפועל, מה שקורה עכשיו זה שהשלטון הופך למשטר צבאי של משמרות המהפכה. הם אלו שנותנים את הטון, והמנהיג העליון הפך במידה רבה לבובה שלהם".

maximize-image
images-count1+
צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0

האם האיראנים קרובים לכניעה?

"אין דבר כזה כניעה איראנית. המשטר הזה ימשיך להילחם עד למהפכה. אצל חומייני וחמינאי, שרידות המשטר חשובה יותר מחיי אדם. חמינאי עצמו אמר שהוא מעדיף למות מאשר שהרפובליקה האסלאמית תיפול. לכן, רק מהפכה פנימית תביא לשינוי".

מה צריך לקרות כדי שהמשטר ייפול?

"השלבים ברורים: האזרחים צריכים לצאת לרחובות בהמוניהם, וישראל צריכה להמשיך להשמיד את נקודות התורפה ומחסומי ה'בסיג". כשהעם יראה שהכוח של המשטר נחלש מהתקיפות הממוקדות, תיווצר ההזדמנות למהפכה. המטרה היא להכשיר את הקרקע לעם האיראני".

איך היהודים באיראן חיים כרגע? הם יכולים לצאת?

"יהודים יכולים לצאת בכל רגע דרך טורקיה או מדינות אחרות. הבעיה היא כלכלית – הכסף שיש להם באיראן לא יהיה שווה כלום בישראל. המשטר נותן להם לחיות בשלום כל עוד הם לא מפריעים ויוצאים להפגנות של המשטר כשמבקשים מהם. הם תמיד אומרים: 'אין לנו בעיה עם היהודים, יש לנו בעיה עם הציונים'".

maximize-image
images-count1+
משמרות המהפכה | צילום: שאטרסטוק

איך המשטר ממשיך לממן את עצמו תחת סנקציות?

"בעיקר נפט ומכירת נשק. יש לאיראן כמויות פסיכיות של נפט, והם משתמשים ב'צי צללים' כדי לעקוף את הסנקציות ולהעביר נפט לסין ולמדינות נוספות".

מה יקרה ביום שאחרי נפילת המשטר?

"אנחנו שואפים ל'הסכמי כורש'. יורש העצר רזא פהלווי כבר תכנן וכתב מסמכים המפרטים את היחסים העתידיים. השאיפה היא לשלטון דמוקרטי באיראן שיקיים יחסי שלום מלאים עם ישראל".

הצטרפו עכשיו ל-14 פלוס!

עקבו אחרינו גם ב-Google News