accessibility-icon
share-icon
צפו בריאיון | צילום: מתוך שידורי ערוץ 14

המלכוד במפרץ: האמת מאחורי הלחץ האטומי של המשטר באיראן | צפו

דסק C14

דסק C14

ד ניסן ה'תשפו (22.03.26)

5

66

like

0

dislike

בכיר המודיעין לשעבר עמית יגור חושף את האסטרטגיה של טהרן: ניסיון נואש לייצר משבר אנרגיה עולמי כדי לשרוד את המערכה • למה מדינות המפרץ מסרבות לרדת מהגדר למרות האולטימטום של טראמפ? • "המשטר נתפס בשקריו והשמיש יכולות שהצהיר שאין לו", אמר יגור


סא"ל עמית יגור, בכיר לשעבר במודיעין התייחס היום (ראשון) בריאיון לתונית "ישראל הבוקר" בהגשת טל מאיר, למתיחות הביטחונית ולמאבק התודעה מול איראן. יגור ניתח את השפעת האולטימטום של הנשיא טראמפ במיצרי הורמוז ואת הסיבות לכך שמדינות המפרץ, כמו קטאר ואיחוד האמירויות, נמנעות מלרדת מהגדר. לדבריו, איראן הצליחה לשדר בשעות האחרונות מסר של הישרדות. עובדה זו מונעת מבעלות הברית האזוריות לבחור צד נחרץ בשלב זה של המערכה.

maximize-image
images-count1+
מנהיגי מדינות המפרץ, טראמפ | צילום: שאטרסטוק, רויטרס

במהלך הריאיון, נשאל יגור האם יש סיכוי שאיחוד האמירויות וקטאר יפעלו כעת בצעד נחרץ יותר. תשובתו הייתה חד משמעית: "למה עליהם לרדת מהגדר? אתמול הם קיבלו הוכחה שהמשטר באיראן עדיין עומד על כנו, ועדיין יש סיכוי שהוא ישרוד את זה. אני במקומם לא הייתי רואה סיבה לשנות מהמדיניות. המשטר באיראן הוכיח במאבק התודעה שלו שהוא עדיין חי, קיים ובועט".

יגור הסביר את ההיגיון האיראני: "איראן משתמשת באמצעים צבאיים, בעיקר טילים, אבל עובדת בהיגיון לא צבאי. היא עובדת בהיגיון של אנרגיה. המטרה היא ליצור משבר אנרגיה עולמי. זה מאבק על דעת הקהל, שבסופו של דבר לא תוכל לסבול את המשבר ותכפה את סיום המלחמה בתנאים שנוחים לאיראן".

maximize-image
images-count1+
מפרץ עומאן | צילום: שאטרסטוק

על נשק יום הדין אמר יגור: "המשטר נמצא בסוג של לחץ. הוא השמיש פה את נשק יום הדין, דבר שהוא הצהיר מפורשות שאין לו, ונתפס בשקריו. עצם השימוש בנשק הזה אומר שהוא רוצה לשדר מסר שהשלב הבא, שהוא מאוד חושש ממנו, לא יגיע". יגור פירט את החשש האיראני: "הוא רואה את השייטות האמפיביות של ארה"ב מתקרבות, הוא שומע על תפיסת עמדות לאורך מיצרי הורמוז כדי לפתוח אותן בכוח, והוא חושש מאוד מהשלב הזה".

לסיכום הזהיר: "היום של אתמול עורר הרבה רגש, גם האיום של טראמפ. רגש הוא לא תוכנית עבודה. לישראל וארה"ב אסור לסטות מהתוכנית המקורית, כי לאיראן אין את הסטמינה ואין את היכולת להחזיק מעמד כמונו".

עקבו אחרינו גם ב-Google News