יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באגר קליבאף, שיגר היום (ראשון) איום חריף לעבר ארצות הברית, והזהיר כי כל מתקפה על תחנות כוח או תשתיות באיראן תגרור תגובה חסרת תקדים. לדבריו, במקרה כזה, מתקני אנרגיה ונפט ברחבי המזרח התיכון ייחשבו "מטרות לגיטימיות" ויושמדו באופן "בלתי הפיך".

האיום הישיר מטהרן מגיע כתגובה לאולטימטום מפורש שהציב אתמול (שבת) נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. הנשיא האמריקני דרש מאיראן לפתוח באופן מלא וללא איומים את מצר הורמוז, והציב דדליין של 48 שעות לפני נקיטת פעולה צבאית חריפה נגד משטר האייתוללות.
בהודעתו כתב הנשיא טראמפ: "אם איראן לא תפתח באופן מלא, ללא איום, את מצר הורמוז בתוך 48 שעות מהרגע הזה בדיוק – ארצות הברית של אמריקה תפגע ותשמיד את תחנות הכוח השונות שלה, החל מהגדולה ביותר תחילה! תודה על תשומת הלב לנושא".

במהלך הלילה שיגרה איראן מסר חריף וישיר לממשל האמריקני, והבהירה כי כל פגיעה בתשתיות האנרגיה או החשמל שלה תיענה בתקיפות קטלניות נגד "תשתיות קריטיות" של ארה"ב ובעלות בריתה.
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בטהרן העבירו מסרים דרך מתווכים בינלאומיים ולפיהם ברשותם "בנק מטרות" הכולל מתקני נפט, נמלים אסטרטגיים ובסיסים אמריקאיים ברחבי המפרץ הפרסי ומעבר לו. באיראן הדגישו כי תקיפה של תחנות הכוח תיחשב כהכרזת מלחמה כוללת – והתגובה תהיה חריגה בעוצמתה, תוך שימוש בטילים בליסטיים, כטב"מים מתאבדים וכוחות ימיים של משמרות המהפכה לשיבוש נתיבי האנרגיה בעולם.

אז האם אנחנו לפני עליית מדרגה במלחמה? ניסיון העבר מלמד שהנשיא האמריקני עומד באולטימטומים שהוא מציב לאויב – אבל בדרך שלו. לא בכל המקרים טראמפ רואה בדד-ליין "תאריך קדוש" לסיום האירוע, אבל לרוב זו לגמרי נקודת מעבר מאיום לפעולה.
