ממשלת יפן הודיעה הבוקר (ראשון) כי היא שוקלת לפרוס את כוחות הצי שלה למבצע מיוחד לפינוי מוקשים ימיים במצר הורמוז, בתנאי שיושג הסכם הפסקת אש קבוע במלחמה שבין ישראל וארה"ב לאיראן. שר החוץ היפני, טושימיצו מוטגי, הבהיר כי למרות שמדובר במהלך תאורטי בשלב זה, הסרת המוקשים היא צעד קריטי לחידוש תנועת האוניות בנתיב המים האסטרטגי, שנחסם בעקבות הלחימה.

המצור הימי במצר הורמוז פוגע אנושות בכלכלת יפן, שמייבאת דרכו כ-90% מהנפט הגולמי שלה. סגירת המצר הקפיצה את מחירי האנרגיה בעולם ואילצה את טוקיו להשתמש במחסני חירום של דלק כדי למנוע קריסה כלכלית. המהלך נועד לאפשר את פתיחת נתיב אספקת הנפט והגז לאחר סיום המלחמה.

"לא נסכן את אנשינו": אירופה לא תשלח ספינות להורמוז
למרות הצורך הכלכלי, שליחת כוחות צבאיים ליעד מרוחק היא נושא רגיש ביפן בשל החוקה שלה, שאוסרת על פעילות צבאית התקפית מאז מלחמת העולם השנייה. לפי הדיווחים, ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, הסבירה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ את המגבלות המשפטיות הללו, בזמן שוושינגטון ממשיכה ללחוץ על בעלות בריתה "להגביר את התרומה" לאבטחת נתיבי השיט במפרץ.

ביפן מבהירים כי הם לא מעוניינים להגיע להסכמים נפרדים מול איראן לגבי מעבר ספינותיהם, אלא שואפים ליצור מצב שבו כל המדינות יוכלו לשוט בחופשיות. המומחים מעריכים כי הצטרפות יפנית למאמצי פינוי המוקשים תהיה סימן משמעותי ליציבות באזור, ותוביל להורדת מחירי הביטוח והנפט בעולם כולו.

