accessibility-icon
share-icon
מתוך שידורי ערוץ 14

כך בטהרן מתכוננים למשא ומתן מול טראמפ בעומאן

דסק C14

דסק C14

יח שבט ה'תשפו (05.02.26)

1

0

like

0

dislike

לקראת שיחות המשא ומתן בעומאן, מומחה לאיראן, רועי כהנוביץ', מעריך: חזרת טהרן לשולחן הדיונים מהווה הישג תודעתי בלבד, ללא שינוי במדיניות הליבה • המשטר שואף לגרעין וכלים בליסטיים, בזמן שהמצוקה הפנימית והמחסור במשאבים מאתגרים את יציבותו


לקראת שיחות המשא ומתן שצפויות להתקיים ביום מחר בעומאן, ניתח היום (חמישי) רועי כהנוביץ', מומחה לאיראן, בתוכנית "יומן צהריים" את האסטרטגיה של טהרן מול ממשל טראמפ. לדבריו, חזרת איראן לשולחן הדיונים נתפסת בעיני המשטר כהישג תודעתי חשוב, אך אין בכוונתה לסגת מיעדיה האסטרטגיים.

maximize-image
images-count1+
מנהיג איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

כהנוביץ' ציין כי השיחות משמשות לייצור מצג עוצמה: "האיראנים לוקחים לעצמם קרדיט על כך שהם מצליחים לכופף את מה שהם מכנים 'השטן הגדול'", והסביר כי המשטר שם דגש רב על הכבוד והדימוי העצמי. מול הנשיא טראמפ שנוקט גישה ריבונית, המאפשרת את קיום המגעים מבלי לוותר על עמדות הליבה של ארצות הברית.

כהנוביץ' העריך כי המשטר האיראני צפוי להמשיך בחתירה לגרעין, פיתוח כלים בליסטיים ותחזוקה שוטפת של פרוקסי במרחב. בנוסף, השיחות כוללות סעיף חדש שמטפל ביחס המשטר לאזרחיו – נושא שמטריד את טהרן.

maximize-image
images-count1+
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

במישור הפנימי, כהנוביץ' הסביר שהמטרה המרכזית של השלטון היא השרידות: המשטר נשען על משמרות המהפכה ומיליציית הבסיג', אך מתמודד עם משבר כלכלי חריף, מחסור קריטי במים, אנרגיה וחשמל. עם זאת, הוא ציין כי השלטון נחלש גם בגלל חוסר מנהיגות איחודית בקרב האופוזיציה, כאשר מנהיגים פוטנציאליים רבים נמצאים בגלות או תחת מעצר בית. המציאות באיראן עדיין רגישה, ו"יכולה להתלקח בשעות ספורות באמצעות הרשתות החברתיות".

עקבו אחרינו גם ב-Google News