על רקע גל ההכרה במדינה פלשתינית מצד מדינות מערביות, ובראשן צרפת ובריטניה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא הלילה (חמישי) לארצות הברית. ביום שישי הוא צפוי לשאת נאום בעצרת הכללית של האו"ם, וביום שני לפגוש את נשיא ארה"ב בפעם הרביעית מאז שטראמפ נכנס לתפקידו בינואר האחרון. השניים צפויים לדון בצעדי תגובה למהלך ההכרה, העסקה מול חמאס בעזה והמגעים להסכם עם סוריה.
גל ההכרה במדינה פלשתינית
ביום שני האחרון, הכריזו צרפת, מלטה, לוקסמבורג, מונקו, אנדורה וסן מרינו על הכרה רשמית במדינה פלשתינית. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי "ההכרה במדינה פלשתינית היא הדבר היחיד שיאפשר לישראל להמשיך להתקיים בביטחון", והוסיף כי בכוונתו לפתוח שגרירות פלשתינית לאחר שיושג הסדר להפסקת אש וישוחררו החטופים.

שורת מדינות הכירו במדינה פלשתינית, בישראל שוקלים צעדי תגמול
גם נשיא הרשות הפלשתינית אבו מאזן נשא נאום מצולם, הודה למקרון בשם "מדינת פלשתין", והוסיף: "זו התחלה של דרך בלתי ניתנת לביטול לסיום המשבר ההומניטרי ולסיום הכיבוש, ולהקמת מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים שמתקיימת לצד ישראל בשלום. אנו חותרים למדינה דמוקרטית מודרנית המבוססת על שלטון החוק, פלורליזם, חלוקת סמכויות, שוויון, צדק והעצמת נשים וצעירים".

נתניהו הגיב בחריפות ואמר כי "הכניעה המבישה של כמה מנהיגים לטרור הפלשתיני לא תחייב את ישראל בשום דרך. לא תקום מדינה פלשתינית". בלשכת ראש הממשלה ציינו כי ישראל בוחנת צעדים דיפלומטיים נגד המדינות שהובילו את המהלך. בין היתר נבחנת האפשרות לסגור נציגויות צרפתיות בירושלים.
המשא ומתן לעסקת עם חמאס
השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, סטיב וויטקוף, אמר היום כי קיימת אפשרות ממשית להתקדמות מדינית בסוגיית עזה. "אני מלא תקווה שנוכל להודיע בימים הקרובים על פריצת דרך", ציין, והוסיף כי הנשיא טראמפ הציג אמש, במהלך פגישתו עם מנהיגי מדינות ערב בניו יורק, תוכנית בת 21 נקודות שמטרתה קידום "שלום" במזרח התיכון ובעזה.

צה"ל מעמיק את התמרון: 660 אלף תושבים עזבו את העיר עזה
דבריו של וויטקוף מגיעים על רקע דיווח בערוץ "אל-ערביה", שלפיו הממשל האמריקני צפוי להציג תכנית חדשה לסיום המלחמה ברצועה. לפי הדיווח, ההצעה כוללת ארבעה צעדים מרכזיים: הפסקת הלחימה, שחרור החטופים, נסיגה הדרגתית של ישראל מהרצועה והכנסת סיוע הומניטרי באמצעות גורמים בינלאומיים.
מגעים מדיניים עם סוריה
על פי חלק מהדיווחים, במסגרת הביקור המדיני של ראש הממשלה בארה"ב עלה הרעיון לקיים פגישה משולשת בינו לבין הנשיא הסורי אל-ג'ולאני והנשיא טראמפ. אך דיווחים שמגיעים בשעות האחרונות מעידים על כך שהנשיא הסורי, יחד עם הפמלייה שלו עזבו את ניו יורק, ולכן מסתמן כי הפגישה לא תצא לפועל.

בלשכת ראש הממשלה הגיבו הערב לנאומו של אל-ג'ולאני באו"ם והמגעים להסכם ביטחוני, ואישרו כי מתנהל משא ומתן עם סוריה. בהודעה נמסר כי סיום המגעים מותנה בהבטחת האינטרסים הביטחוניים של ישראל, לרבות פירוז דרום-מערב סוריה והגנה על הדרוזים. נתניהו דחה פרסומים על אפשרות לוותר על שטחים ברמת הגולן וכינה אותם "שטויות".
